Ett eget rum

januari 25, 2009

…och fortsatte med argentisk film

Filed under: Film — klotho @ 21:50

På lördag kväll så jag och M3 (hmm, man kan ju undra om jag bara har vänner som har begynnelsebokstaven M i sitt namn) den argentiska filmen Rain (Lluvia). Ett intensivt kammardrama om oväntat möte och hemligheter. Ett konstant regnande gjorde filmen en aningen dyster, men fiffigt nog så klarnade himlen mot slutet av filmen. Ett enkelt dramturgiskt grepp men av stort symbolvärde. Jag valde filmen för att jag vill höra spanska och har en crush på Buenos Aires och även Argentina (som härrör sig från boken Pyttan i Sydamerika som jag läste som 11-åring). En av mina drömresor är avverkade, Island och nu hägrar Buenos Aires och pampas samt New York. Misstänker att NY blir av tidigare än Buenos Aires.

Idag söndag var jag på Draken och såg 35 Rhums, en fransk film om en far och dotter samt deras grannar/vänner. Jag valde den för att jag ville höra franska men det var glest mellan konversationerna i den filmen, fick som bonus höra lite tyska på slutet. Det var dock en förtjusande film (ja, det ordet passar in här) och jag blev glad av den. En behaglig vardagsberättelse om en ömsint far-dotterrelation.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

