Ett eget rum

januari 31, 2009

Bollywoodkväll…och jakten på en dosa

Filed under: Film — klotho @ 11:53

Har sett en Bollywoodfilm för väldigt många år sedan, men kommer inte ihåg så mycket av den eller ens vad den heter. Den film på senare år som varit närmast Bollywood i det jag sett är Kärlek och fördom, den indiska versionen av Austens Stolthet och fördom. Efter att ha sett Om Shanti Om så inser jag att den faktiskt var väldigt nära Bollywood, om än inte fullt så teatralisk. Om Shanti Om är en färgsprakande upplevelse med väldigt utstuderat och spekualtiv skådespelarkonst. Jag har svårt att avgöra hur mycket som är överdrift/drift med genren och hur mycket som faktiskt följer genren. Men M3 och N skall introducera mig i Bollywoodfilmens värld. De har också bättre koll på skådespelarna och diverse teaterviskningar gjorde att förståelsen ökade. Det är en oerhört sorglig historia insvept i glättat papper, med upprättelse av det goda och död åt det onda. Trots de dramatiska inslagen så gick vi därifrån med fniss i blicken och nöjda miner.

Jag var inte helt pigg morgonen efter, kom inte upp ur sängen förrän kvart i åtta och var på jobbet en timme senare. Dock hade jag kunnat vara på plats en kvart tidigare, eftersom jag ägnade fruktlösa försök åt att lokalisera min lilla (men ändå väl stora) Nordeadosa. Jag föredrar verkligen de plastkort med engångskort som fanns tidigare. Det hade jag alltid med mig i plånboken. (Jo visst ska man alltid lägga sin lilla dosa på ett bra ställe så man vet var  det finns till nästa gång, men jag hade faktiskt gjort det, fast lagt lite andra grejer över så att den försvann i mitt alltmer desperata letande.)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

