Ett eget rum

februari 14, 2009

Senaste lästa…

Filed under: Böcker,Musik — klotho @ 16:02

Inför min Tysklandsresa laddade jag med lite nya böcker att läsa, väl medveten om fasan att ha väntetid och inte ha något att läsa. Läste dock bara två av de fyra medtagna böckerna. Påbörjade resan med Förstenad av Barbara Nadel. Kommer inte på rak arm ihåg hur många böcker hon skrivit om den albanske-turkiske polisen Ikmen, men hoppas på att det kommer fler. Grymt bra bok, som alltid, och intressant om än med ett otroligt makabert tema. Som med flertalet av de deckare som jag läser nuförtiden så är det inte deckarintrigen som är den intressanta utan allt det som är runtomkring, människor; deras beteenden och miljön de befinner sig i. Nadels två böcker om begravningsentreprenören Hancock kan också rekommenderas. (Huvudpersonen lär vara löst baserad på Nadels egen far.)

I Tyskland påbörjades Dödsbud av Mark Billingham som M1 generöst lånade ut åt mig. Jag är inte helhjärtat förtjust i Billinghams böcker om Thorne, inte för att de är dåliga på något sätt. Vill minnas att jag tyckt att flera av dem varit bra, men jag är helt enkelt inte så förtjust i dem. Dödsbud var bra, lite långtråkig kanske och en mycket märklig blandning av stereotypiska manliga beteende infolierat med det motsatta. Läste de sista raderna strax innan jag checkade in på Weeze och ägnade väntetiden vid terminalen på att läsa och öva på spanska glosor.

Lyssnar på: Glasvegas

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

