Ett eget rum

februari 15, 2009

Bokrea 2009

Filed under: Böcker — klotho @ 18:18

De senaste åren har jag tyckt att bokrean varit småtråkig, förra året gick jag inte på den förrän efter nästa en vecka och då mest för att jag lovat M1 att införskaffa några böcker till henne då hon var på resa. De böcker som visas i reakatalogerna är antingen sådana som jag redan köpt eller sådana som jag inte vill ha. Några undantag finns givetvis, men troligen köper jag för mycket böcker till vardags för att kunna glädja mig åt katalogens innehåll. Roligast är faktiskt att fynda hos bokhandlarna och hitta de hyllvärmare (?) som de passar på att rea ut i samband med Bokrean och att äta frukost på stan med M1.

Här kommer en liten längre och än så länge ofullständig lista över några av titlarna  hos Bokia (nätpriser) och Akademibokhandeln samt Adlibris (har betat av A-C och S-Ö):

Vill ha (kanske):
Damen med enhörningen av Tracy Chevalier (Bokia 69 kr) De är fantastiska i verkligheten, gobelängerna.
Den okända hustrun av Leif Davidsen (Bokia 69 kr) Kanske! Har lite blandade upplevelser av hans tidigare böcker.
Katedralen vid havet av Idelfonso Falcones (Bokia 79 kr) Finns redan på min Adlibris-önskelista.
Midvinterblot av Mons Kallentoft (Bokia 59 kr) – En bra deckare enligt min kollega.
I hennes skor av Jennifer Weiner (Adlibris 59 kr) – Gillade Sängkamrater och filmatiseringen av I hennes skor.
Kafka på stranden av Haruki Murakami ( Bokia 89 kr)
Om skönhet av Zadie Smith (Bokia 79 kr)
Medeltidens ABC (Bokia 99 kr) – Kanske
Den motvilliga resenären av Jenny Diski (Akademibokhandeln 69 kr)
Gucka, världens röra av Henrik Francke (Akademibokhandeln 69 kr)
Tillfällen att njuta en liten smula av Therese Wikström (Akademibokhandeln 99 kr)
Expedition Shakespeare av Erlend Loe och Petter Amundsen (Akademibokhandeln 69 kr)
Prismas spanska ordbok (Bokia 149 kr)                                                                    
Is av Vladimir Sorokin (Adlibris 59 kr)
Den osynliga väggen av Harry Bernstein (Adlibris 59 kr)
Den sjätte klagosången av William Broderick (Adlibris 59 kr) – Finns redan på min Adlibris-önskelista
Den befriade bruden av Abraham B. Yehoshua (Adlibris 59 kr) – Fnns redan på min Adlibris-önskelista

 Böcker jag hade köpt på rean  om jag inte ägde dem:

Svart som natten av Anne Cleeves

De Gaulle av Knut Ståhlberg (bra och intressant om Frankrike och andra världskriget och efterkrigstidens Europa)

På resa med Herodotos av av Ryszard Kapuscinski

Palmyra – undret i öknen av Göran Börge

Mellan hjortron och oliver av Tessa Kiros

Hannus mat av Hannu Sarenström (Hannu rockar!)

Morris-böckerna av Lotta Olsson (Underbara!)

Gomorra av Roberto Saviano

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

