Ett eget rum

februari 24, 2009

Det blev ingen frukost…

Filed under: Böcker — klotho @ 18:52

…inte ens vickning.

Jag föreslog M1 att vi skulle åka till Partille bokhandel på rean, på midnattsrean (för morgontrafiken från Partille in till stan är ingen höjdare) och hon nappade direkt. Jag sov några timmar innan jag klev upp vid 23.00 och hämtade M1 strax efter 23.30. Vi var ett femtontal tappra själar som hängde på låset och vissa av oss blev fotograferade vid inträdandet. ´

Vare sig M1 och jag har varit i bokhandel på flera år, den ligger åt fel håll för oss båda, så vi vandrade lite planlöst runt innan vi fokuserade på reaböckerna. Tyvärr så hade jag nog lite högre förväntningar om utbudet, det var nämligen rätt tråkigt. Eller så är jag bara uttråkad och blasé. Träffade dock på G:s kompis L, som med ett frågande tonfall sade: Klotho? I en millisekund undrade jag varför M1 lät annorlunda innan jag fäste blicken på L och kände igen henne. Vi bytte några ord innan vi båda spanade vidare.

Resultat från Partille bokhandel blev tre böcker som inte fanns med min lista:

Under valnötsträdet av Anna och Fanny Bergenström (var 20 kr billigare på Wettergrens men men)

Katti på Kaptensgatan av Astrid Lindgren (ett fynd som jag är väldigt nöjd med)

Över de nio vågorna – irländska legender av Marie Heaney

Vi lämnade Partille strax efter 00.30 och M1 föreslog att vi skulle bege oss till Nordstan medan vi ännu var i farten. Sagt och gjort! Det är grymt bekvämt att köra bil nattetid och jag parkerade vid hållplats Lilla Bommen och sen var det bara att gå tvärs över gatan in i det ganska ödsliga men definitivt inte folktomma Nordstan. Vi började på Wettergrens (det är så tråkigt att Bokia köpt upp dem, även om jag kan förstå den ekonomiska överlevnadsaspekten) och där inhandlades :

Den okända hustrun av Leif Davidsen

Kafka på stranden av Haruki Murakami

Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones

Vidare i raskt takt mot Akademibokhandeln men då hade jag börjat krokna lite så jag nöjde mig med spaning mer än verklig shopping, det blev två titlar:

Den motvillige resenären av Jenny Diski

Pionjärer och feminister av Moa Mathis

Totalt fyra av böckerna var med på min önskelista. Nu ska jag klicka lite på adlibris sidor och invänta halva rea-priset (samt läsa mina böcker).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

