Ett eget rum

mars 11, 2009

Bästsäljare på Akademibokhandeln

Filed under: Böcker,Citat — klotho @ 19:38

Så missvisande att tro att Akademibokhandeln är intresserad av kultur, men varför ska man öht gå till Akademibokhandeln att handla böcker om de bara skall sälja bästsäljare? De kan man ju lika gärna köpa på Coop (de har presentpapper och kort också) när man handlar mat och tvättmedel. Charmen med en bokhandel är ju utbudet av blandad litteratur och kunniga bokhandelsmedhjälpare som har ett intresse av böcker. Kommer fortfarande ihåg mitt besök på Bokia i Mölndal och deras (två ur personalen) bristande kunskaper om böcker (Isabel Allende och Greider/Hedvall). Om jag går till en elfirma förutsätter jag att de har kunskaper om el, lampor och dylikt. Besöker jag en bokhandel så förutsätter jag att personalen har kunskaper om böcker. Kunskap säljer, men det har Akademibokhandelns nye VD missat. Jag har själv jobbat i bokhandel, av det lilla ideella slaget och jag har sålt åtskilliga böcker på min entusiasm och mitt kunnande. Min största utmaning som inköpsansvarig av pocketböcker var att se till att ha ett så brett och udda sortiment som möjligt och det var något som jag fick positiv feed back på åtskilliga gånger.

”Då tyckte jag, att det var häpnadsväckande, och det är det fortfarande, att så många människor som kommer in i en bokhandel faktiskt inte vet vad de vill ha – de vill bara se sig omkring i förhoppning om att få syn på en bok som kan tilltala dem. Och sedan, eftersom de är tillräckligt begåvade för att inte lita på omslagstexten, kommer de att ställa tre frågor till bokhandelsmedhjälparen: 1. Vad handlar den om? 2. Har ni läst den? 3. Var den bra?”*

Sådana kunder kanske inte finns längre, som frågar om råd, men det tvivlar jag på. Å andra sidan om Akademibokhandeln skall ägna sig åt bästsäljare så kanske personalen kommer ha läst dem…

 

*Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Schaffer

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

