Ett eget rum

mars 15, 2009

Doughnutar och muffins

Filed under: Böcker,Citat — klotho @ 12:03

”Enligt mormor finns det två slags män i världen – doughnutar och muffins.”

”Finns det någon i din familj som inte är knäpp?”

”Definiera knäpp, ”. Nadine lade två brödskivor i Gwens gamla brödrost.

”Glöm det”, sa Davy. ”Doughnutar och muffins.”

”Doughnutarna är killarna som får en att dregla”, sa Nadine och tog fram en burk jordnötssmör ur skåpet. ”De är frasiga och underbara och täckta med chokladglasyr, och när man ser en så bara man måste ha den, och om man inte får den så tänker man på den hela dagen och sedan går man tillbaka efter den ändå, eftersom det är en doughnut.”

”Kan du lägga i två skivor åt mig när dina är färdiga?”, sa Davy, som plötsligt kände sig väldigt hungrig.

Nadine sköt fram konditoripåsen mot honom. ”Det finns ananas-apelsinmuffins i den.”

Davy tog up en. ”Ni är visst mycket för ananas-apelsin?”

”Vi gillar syrliga grejer”. sa Nadine.

”Jag har förstått det”, sa Davy. ”Så doughnutar får en att dregla?”

”Jus det. Medan muffins bara är, degiga och trista, utan någon chokladglasyr.”

Davy såg på sin muffins. Den var hög och gyllenbrun och såg inte alls degig ut. Han ryckte på axlarna och bröt av överdelen och tog en tugga. Syrlig.

”Och även om muffins kan vara jättegoda”, fortsatte Nadine, ”särskilt de med ananas och apelsin, så är de inga doughnutar.”

”Så doughnutar är bra”, sa Davy, för att försöka upprätthålla sin del av samtalet.

”Ja, för en kväll”, sa Nadine samtidigt som hennes brödskivor hoppade upp. Hon lade i två nya skivor åt Davy och bredde sedan tjockt med jordnötssmör på sina. ”Men dagen efter är de inte frasiga längre, och glasyren har kletat ner hela påsen, och de är alldeles klibbiga och äckliga. Doughnutar håller inte över natten.”

”Aha”, sa Davy. ”Men muffins…”

”Är faktiskt bättre dagen efter”, sa Nadine. ”Muffins håller längre och de smakar alltid bra. Det finns inte samma åh-gud-jag-måste-ha-den-där-känslan hos dem som hos doughnutarna, men man vill fortfarande ha dem morgonen efter.” Hon bet i sin smörgås med starka vita tänder som vittnade om tandläkare mars skicklighet.

”Och Burton är en doughnut”, sa Davy.

”Juryn sammanträder fortfarande”, sa Nadine genom jordnötssmöret. ”Jag tycker att han är ganska muffinsig, men jag kanske bara inbillar mig det”

”Du bara inbillar dig det.”

”Kanske inte”, sa Nadine när Davys brödskivor hoppade upp. ”Jag tror han kanske förstår sig på mig.”

”Håll fast vid honom i så fall.” Davy sträckte sig fram över bordet och tog sina brödskivor. ”Han är en på miljonen.”

”Det hade jag tänkt.” Nadine ställde sitt glas i diskhon. ”Jag måste gå och borsta tänderna. Det var jättetrevligt att prata med dig. Förresten, jag träffade din kompis Simon i trappan i morse. Han är också jättetrevlig.”

”Tack, det ska jag hälsa honom”, sa Davy. Sedan kunde han inte låta bli att fråga. ”Vad är jag då? En doughnut eller en muffins?”

”Juryn sammanträder fortfarande när det gäller ditt fall också”, sa Nadine när hon gick runt bordet. ”Mormor tror att du är en muffins som låtsas vara en doughnut. Pappa tror att du är en doughnut som låtsas vara en muffins.”

”Och moster Tilda?”

”Moster Tilda säger att du är en doughnut och att hon bantar. Men det där med bantningen är inte sant.”

ur Fula fiskar av Jennifer Crusie

Persongalleri (delar av det):

Nadine – systerdotter i sena tonåren till Tilda

Davy – ”hjälten”

Tilda – ”hjältinnan”

Simon – kompis till Davy som kommit för att rädda honom från exflickvän och som har sex med Nadines mammas alter ego Louise

Gwen – mormor till Nadine och mor till Tilda och Eve (Louise) som ägnar sig åt att lösa korsord.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

