Ett eget rum

mars 15, 2009

Jennifer Crusie

Filed under: Böcker — klotho @ 11:37

Gjorde faktiskt en raid till Coop Forum och deras bokrea och inhandlade en bok om smörgåstårtor (ICA), två böcker av Alexander McCall Smith som utspelar sig i Skottland och en bok  med ett lätt skamfilat skyddsomslag för 49 kr,  Fula fiskar av Jennifer Crusie.  Jag tvekade lite om jag skulle köpa boken eller ej, men vad är en femtiolapp i dessa dagar, dessutom så lät den lätt rolig. Det var den också!

Fula fiskar (originaltitel Fake it) av Jennifer Crusie är chick lit av högsta klass, en feel good-roman som är vansinnigt rolig med märkliga förväxlingar, udda karaktärer, en ofrivillig och ibland ovillig hjälte samt en plikttrogen men lättretad hjältinna. Jag tänker inte ens försöka göra någon närmare förklaring av persongalleriet för det kommer bara att skapa förvirring istället för förståelse. Jag har dock hunnit läsa den två gånger, första gången gick alldeles för fort (som vanligt) och vid omläsning fick jag lite bättre koll på karaktärerna.  Dock kan jag väl nämna att detta inte handlar om en tjej i karriären strax under trettio, som jobbar inom media, lunchar med väninnor och i hemlighet längtar efter att träffa den rätte.

Jag har aldrig tidigare hört talas om Jennifer Crusie men sökte på adlibris och hittade ytterligare fyra böcker av henne, varav jag beställde tre. Jag har läst Ska vi slå vad? som är aningen mer lik den vanliga chick lit-strukturen men ändå är tillräckligt roande, och framförallt med ett inte helt igenom klassiskt slut som jag uppskattade.

Gemensamt för dessa böcker är att de är fulla av snärtiga repliker och humor. Det är askungesagor så klart, men med en knorr. Roligast hittills är beskrivningen av män som antingen doughnutar eller muffins i Fula fiskar. Även om beskrivningen av bakverken gör skäl för att skilja sig från de svenska varianterna. Doughnuts förekommer en hel del i Ska vi slå vad?. Man kan möjligen misstänka att författarinnan själv har en förkärlek för bakverken ifråga.

Det är böcker som man ska läsa en tråkig söndageftermiddag då det regnar, gör man det offentligt (buss/spårvagn) så skull jag iaf inte klara av att hålla masken utan fnissa rätt hejdlöst (men det har ju iofs hänt förr, för min del).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

