Ett eget rum

mars 18, 2009

Fredagsfika…och arbetskamrater i arbetslöshet

Filed under: Mat,Uncategorized — klotho @ 18:42

På fredag är det min tur att fixa fikabröd. Vi har efter nästan två år som avdelning lyckats få till det där med fredagsfika och turordning. Tråkigt nog så har vi bara två veckor kvar tillsammans till dess att avdelningen delas i den stora omorganisationen ”p g a rådande konjunktur och vikande verksamhet/lönsamhet”.  Idag försvann den första kollegan från avdelningen som blivit uppsagd pga arbetsbrist, och min huvudvärk försvann när jag insåg att hon inte kommer tillbaka. Nästa kollega försvinner om två veckor och hon kommer att vara djupt saknad. Då flyttar också tre personer från vårt våningsplan och avdelning till andra avdelningar och våningsplan. I september går den tredje kollegan i pension. Av en avdelning på 13 personer (plus chef) blir vi helt plötsligt fem personer (plus chef).  Det är en oerhört tuff period nu, inte bara hos oss utan överallt.  Det är oerhört tråkigt för dem som nu hamnar ute i kylan, både de som är i det jobbiga spannet 55+ och de yngre som aldrig har varit någon längre tid på ett jobb, för de är alltid bland de sist anställda. Det har varit en nervös period, jag har  hela tiden hoppats på att få behålla mitt jobb men jag har inte varit helt säker på det. Nu kan jag andas ut ett tag. Tjugo procent på ett företag är en rejäl neddragning av personal och på ett sätt är det väldigt lätt att förstå företaget, när man ser hur lite folk faktiskt har att göra och ser hur omsättningen störtdyker, men samtidigt så finns det så mycket känslor och förhoppningar och det är kollegor eller dig själv det handlar om.

Jag kommer i alla fall att baka en god kaka till mina kollegor (det kommer framförallt glädja en av dem som i två fredagar på rad muttrat över ”köpebröd”, dock av fantastisk kvalitet) och det lutar åt att det blir en Nöttårta med kolakräm av Jan Hedh.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

