Ett eget rum

april 5, 2009

Inte bara godis i påsk…

Filed under: Böcker — klotho @ 18:17

Det retar mig att jag inte kommit på den här idéen* tidigare! Mina systersöner skall få böcker i påskpresent (och godis!) av mig. Sist jag var på loppisen i Kungälv så spanade jag lite bland barn- och ungdomsböckerna, mest för att se om de möjligtvis kunde ha någona v P-J Bonzons böcker om ”Vi sex”. Det fanns det inte, däremot så hittade jag några andra som kanske kan tilltala två killar på 10 respektive 11 1/2 år:

En ”if-klassiker” från Carlsens om Robin Hood, en ”klassisk ungomdsbok” från Lindblads På kryss med Blixten av Jack London (den har jag hunnit läsa, det gick rätt fort, och jag känner mig aningen tveksam till att de kommer gilla den, men men…) samt Pieter – sjörövaren av Hans Peterson. Den tror jag kanske kan falla storebror i smaken. Han har precis avverkat tredje delen i Eragonserien.  Robin Hood-boken kommer att passa lillebror även om kanske storebror läser den också.

 

 

*Kom att tänka på att norrmännen har Påskkrimi (eller vad de nu kan kalla det), de har som tradition att ge ut deckare till påsk. Jag har för mig att svenska förlag har försökt efterapa den traditionen men vad jag vet så har den inte slagit igenom i Sverige.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

