Ett eget rum

april 5, 2009

Tematrio – Nobelpristagare

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 17:51

temanobelpris

Apropå Lyrans tema om Nobelpristagare så har jag ett speciellt minne gällande just Nobelpristagare i litteratur. På vårterminen i nian så skulle alla niondeklassare besöka sin blivande skola och träffa sin blivande klasskamrater och klassföreståndare. Det var onekligen lite pirrigt och väl på plats i klassrummet så sneglade alla på varandra. Min klasskompis A och parallellkompis M och jag hamnade i samma klass, E1B. Framför oss vid katedern stod två medelålders damer, en som höll låda och dessutom spände ögonen i oss och talade om för oss att under sommarlovet skulle vi läsa en bok av Nobelpristagare och ta med oss en recension till uppropet. Det var Ulla, vår blivande lärare i svenska och historia och hon var en gnutta skräckinjagande. Anita som vi skulle ha i engelska kom jag varken ihåg namnet på eller hur hon såg ut när vi sen skulle rekapitulera intrycken för andra klasskompisar. Jag läste en väldig massa Nobelpristagare den sommaren, för det var ju kul att hitta nya författare. Jag hade med mig en recension till uppropet och det hade de flesta andra i klassen, men Ulla tog aldrig upp frågan eller samlade in pappren och ingen i klassen nämnde det heller. Ett år senare var vi några som frågade henne om det och då blev hon mäkta förvånad och sade: Ojdå, jag trodde inte ni skulle ta det så bokstavligt, jag glömde bort det…
 
Jag hör inte till de som tjatar om Astrid Lindgren eller att ”man vet ju inte vem det är” när någon för den vanlige svensken okänd person får Nobelpriset i litteratur, snarare ser jag det som en chans att upptäcka nya författare och den som har blivit en favorit är damen jag har som nummer ett.
  1. Wislawa Szymborska hade jag inte hört talas om innan hon fick Nobelpriset i litteratur 1996 men jag hittade en av hennes novellsamlingar Dikter 1945-2002 och blev fast. Sen har jag läst en annan ljuvlig bok av henne som hon kallar Bredvidläsning.
  2. Isaac B Singers (1978 års pristagare) Trollkarlen från Lublin är en gammal kärlek som gjorde ett stark intryck på mig som sjuttonåring.
  3. När det gäller Selma Lagerlöf så är det svårt att välja en (jag kan välja bort Nils Holgersson för den har jag inte läst…) av hennes böcker så jag väljer Ingmarssönerna, inledningen till Jerusalem men också en fristående novell. Den är så otroligt vacker
2 kommentarer »

  1. Här är en till som tycker om Ingmarssönerna 🙂

    Kommentar av Lyran — april 5, 2009 @ 18:53 | Svara

    • Det är något speciellt med dem, kan inte riktigt förklara det. 🙂

      Kommentar av klotho — april 7, 2009 @ 18:56 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

