Ett eget rum

april 7, 2009

Tematrio-Påskekrim

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 19:57

temadeckare1

Gaaah! Det är snudd på omänskliga uppgifter i Lyrans senaste tematrio, att välja ut tre favoritdeckare är ju praktiskt taget omöjligt för en deckarfantast! Tänk på alla som inte får vara med! (Tre meningar med utropstecken på rad…tja, det kommer att bli tufft, detta uppdrag.)

Det blir två författare och en litterär figur:

Som obestridd etta kommer dock Val McDermid. Jag upptäckte denna i mitt tycke formidabla deckarförfattare i och med serien om Kate Brannigan (Dödligt spel, den första boken i serien var en grymt rolig deckare med en tuff tjej som privatdetektiv), därefter kom serien med Carol Jordan och Tony Hill och så de fristående böckerna där Bounty – myteristens återkomst är den senaste om jag inte minns fel. Den kände jag dock viss tveksamhet inför och jag tycker nog kanske att den haltar lite här och var i personteckningen, men de litterära delarna är lysande. McDermid började sin litterära deckarkarriär med journalisten Lindsey Gordon, men vad jag vet så finns det bara en översatt i den serien, I terrorns skugga, och den kom ut på svenska 2007.

Som tvåa kommer faktiskt H-K Rönbloms bokserie om den piprökande läroverksadjunkten Paul Kennets detektiva insatser i 1950- och 60-talets Sverige. De är småputtriga och minner om ett alltmer avlägset Sverige. Rönblom låg inte med i det första urvalet men jag tycker att han förtjänar en viss uppmärksamhet, framförallt på det historiska planet. Man kan hitta enstaka ex på antikvariat och jag försöker så sakta samla på mig titlarna.

Till sist en gentlemannadetektiv i Sherlock Holmes anda men på ryska, om än en kosmopolitisk ryss. Erast Fadorin är en ung man och mycket ung assistent inom det ryska polisväsendet i den första boken Vinterdrottningen, när han listar ut en världsomfattande konspiration som tyvärr har de mest olyckliga följder för hans privatliv. Redan i den första boken lämnar han Ryssland för att fara till England, den andra boken utspelar sig i Turkiet och den tredje ombord på ett kryssningsfartyg. I likhet med Sherlock Holmes är han oerhört begåvad och ser sammanhang där ingen annan lyckas och har kunskaper inom de mest märkliga områden. Han moatje från bok nummer fyra är en japansk betjänt. Boris Akunin är författare och har ett stort intresse för Japan, vilket märks, framför allt i de senare böckerna.

Författarbubblare: Barbara Nadel, Dorothy Sayers, Laurie King, Marcello Fois, Reginald Hill, Stephen Booth, Gisa Klönne, Christa Bernruth, Margery Allingham, Ngaio Marsh Josephine Tey…och då har jag ändå glömt många.

4 kommentarer »

  1. Det märks ju att jag tyvärr inte är ngn deckarfantast. Jag känner inte till ngn av dina förslag, inte ens bubblarna 🙂

    Kommentar av Lyran — april 7, 2009 @ 20:11 | Svara

  2. Fördelen med dina teman är att man kan få inspiration till ny läsning. Jag fick det på en annan av Påske-krimlistorna. 🙂

    Kommentar av klotho — april 8, 2009 @ 11:47 | Svara

  3. Mm, jag ser att du gillar brittiska 30-talsförfattare, det gör jag också. En gammal skandal av Tey är ju underbar, och den där med tjejen som lurar i polisen att hon varit tillfångatagen hos ett par udda kvinnor.

    Kommentar av snowflake — april 14, 2009 @ 21:50 | Svara

  4. Japp, Tey är suverän. Kan rekommendera ”Den misstänkte” av henne.

    Kommentar av klotho — april 23, 2009 @ 19:29 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

