Ett eget rum

april 13, 2009

Blomsteryra…

Filed under: Balkong,Utflykter — klotho @ 20:46

I lördags åkte mor, syster och jag till en handelsträdgård utanför Hallstahammar, en bra bit att åka men vad gör man inte för att få se vackra växter? (Ja, jag vet. Det låter inte som Klotho det här, men man är väl inte sämre kvinna än att man kan förändras, speciellt när man numera är balkongägare.)

Åsby hem & trädgård var en väldigt trevlig bekantskap, runtomkring i området fanns också andra butiker som vi tyvärr inte hann med eftersom klockan hann bli rätt mycket på påskaftons eftermiddag. Några varv inne på handelsträdgården blev det i alla fall och jag är numera lycklig ägare till en klematis vid namn Sally Nelly Moser, en ginst vars namn jag har glömt, en tusensköna. Samt rosmarin, dragon och kinesisk vitlök. Jag köpte också  sockerärtor samt fick blomsterbönor av mamma så det känns som om det kommer att bli en hel djungel på min balkong.

Förra året gick det sisådär med odlingarna. Smultron blev det, men luktärtorna dog ganska omgående. Tomatplantorna växte och blev långa och slanka men gav inte så mycket frukt (i år skall jag ge dem näring också!), men lejongap var en succé. Jag köpte den för att den hade ett roligt namn, en liten grön tuva, och den växte till de mest fantastiska blommor som höll i och blommade fram till början av oktober (inglasad balkong!). Dessutom tålde de en viss mån av uttorkning och det är ju sympatiskt.

Nu ska jag vänta tills dess att det blir maj, så att jag kan bli ägare till en heliotrop som doftar vanilj (vad jag läst mig till) samt några tomatplantor och lite fler kryddplantor. Det optimala är sen att hitta en hyfsat liten korgstol så jag och en gäst båda kan sitta bekvämt.

Min syster köpte rosenbuske och pepparrot förutom lite kryddörter och min mor en orkidé. Pepparrot skulle ju vara trevligt att ha, men knappast på en balkong, så jag får norpa ur syrrans land.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

