Ett eget rum

april 13, 2009

Tematrio – Jerusalem

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 20:19

temajerusalem

Lyrans tema var lite tuffare på ett annat plan den här gången, snarare att leta fram än att välja bort. Tre romaner om Jerusalem klarar jag inte utan att fundera länge, men tre böcker om Jerusalem/Israel gräver jag fram i min bokhylla.

 

 

1 Mycket passande så börjar jag med Karen Armstrongs bok Historien om Jerusalem – en stad – tre religioner. Jag hittade ett märke på sidan 219 (av 480 sidor) så jag har en bit kvar. Det kommer nog vara bäst att börja om från början i det här fallet, eftersom det var några år sedan denna påbörjades. Det är klart olämpligt för mig att ställa in olästa eller påbörjade böcker i bokhyllan, då försvinner de ur mitt synhåll. Men jag är lite svag för Karen Armstrong sedan jag läste hennes bok Genom den trånga porten.

2 Det misstaget har jag inte gjort med nästa bok, Den befriade bruden av Abraham B. Yehoshua, som jag införskaffade på bokrean i år. Den ligger i min ”att läsa”-hög. Jag har än så länge inte läst mer än knappt hundra sidor så jag borde kanske inte uttala mig om den. Mer än att jag har haft den på min adlibris-önskelista ganska lång tid och att huvudpersonen bor i Haifa.

3 Susan Nathan har skrivit boken Ett annat Israel om ”min resa över den judisk-arabiska gränsen”. Susan Nathan väljer vid 50 års ålder att utnyttja sin rätt som jude, att bosätta sig i Israel. Hon bosätter sig till slut i den arabiska staden Tamra och skriver om relationerna (konflikterna) mellan araber och judar. Läste den för ett par år sedan och tyckte den var grymt bra.

Nu valde jag bort några deckare, bl a en av Faye Kellerman som utspelar sig i Israel (Jerusalem?) och Selma så klart, för det är roligare att ha helt ”nya” böcker med på listan.

1 kommentar »

  1. Intressanta val – ”Den befriade bruden” ligger i min läshög också.

    Kommentar av Lyran — april 13, 2009 @ 21:13 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

