Ett eget rum

april 23, 2009

Tematrio – Djur

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 19:52

temadjurTemat blev djur hos Lyran den här gången. Jag hinner knappt med för tillfället, för jag slöläser tidningen på nätet under lunchen men det har inte blivit något surfande på kvällarna. Att skapa sin tematrio är en dock en perfekt avkoppling och väldigt rolig.  Jag har åtskilliga hästböcker liggandes i min källare, alldeles för många för att de ska få plats i lägenheten, där t o m vuxenböckerna åker ner (vissa av dem) i källaren. Inte vet jag vad jag ska göra med dem, det är inte sannolikt att de kommer att uppskattas av systersönerna. Men kanske blir A:s dotter hästtokig?

När det gäller djurtemat så var två böcker helt självklara men den tredje på listan funderade jag lite över.  Jag valde bort* Kvinnan och apan av Peter Hoeg till förmån för Amberville.

1.  Här kommer en en helt underbar serie om en kattunge vid namn Fräs. Jag blev kär vid första ögonkastet. Den första heter Fräs, den lilla panterkatten och jag läste den högt för min då sexårige systerson och fick ägna mig åt censur för den är lite otäck här och var. Alldeles för otäck för en känslig kattälskande pojke. Fast han frågade mig efteråt om jag verkligen hade läst allt och då erkände jag att jag inte berättat allt. Det finns fyra böcker om Fräs och de är ljuvliga! Isabelle Halvarsson har skapat en alldeles speciell kattkaraktär i Fräs. Dessutom är det väldigt fina teckningar Margareta Nordqvist.

2. Den långa flykten av Richard Adams tog det många år innan jag läste, för hur kul kan det vara att läsa om kaniner? Det var rätt kul när jag väl kom mig för att ta mig tid.

3. Amberville av Tim Davys var också en bok jag var lite tveksam inför, även om det inte tog lika lång tid för mig att överväga om jag skulle läsa den eller ej. Det är en bok som handlar om livet i Amberville där invånarna är tygdjur. Huvudpersonen är Eric Björn och han får i uppdrag av Nicholas Duva, mannen med all makt i Amberville, att undersöka huruvida det finns en Dödslista och om Nicholas Duva finns med på den. Boken är en kul läsgrej och jag gillade den tillräckligt mycket för att konstatera att jag kommer att läsa den nästa också. Som kuriositet kan jag tillägga att den ges ut i två versioner, en illustrerad och en utan och den stora frågan är vem som gömmer sig bakom pseudonymen Tim Davys.

 

*Egentligen borde jag ha valt Kvinnan och apan istället för Fräs, för då hade alla tre böckerna haft det gemensamt att jag var tveksam och inte direkt lockad att läsa någon av dem vid första anblicken.

2 kommentarer »

  1. Fräs ska jag lägga på minnet, ännu är dottern lite för liten.

    Kommentar av Lyran — april 23, 2009 @ 20:14 | Svara

  2. Amberville, ja, där sa du nåt. Den gav jag bort i julklapp för ett par år sen, men sen har jag inte hört om han läste den. Jag är nyfiken, dock.

    Kommentar av snowflake99 — april 23, 2009 @ 21:13 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

