Ett eget rum

april 25, 2009

Anmäld till jorden runt-resa

Filed under: Böcker,Jorden runt på åtta böcker — klotho @ 20:35

kartamarginal

Lyran har lockat med en jorden runt-resa på åtta böcker och det var svårt att motstå! Det ger mig en chans att läsa böcker med lite mer substans och sluta vara så bekväm att jag mestadels väljer deckare som inte kräver någon ansträngning av mig. Det är rätt säsong att börja också, när solen lyser allt starkare och klippor vid havet lockar likt sirener. Jag har visserligen läst en del av titlarna innan, men får jag tid över ska jag försöka läsa om åtminstone några av dem. Har inte riktigt valt ut vilka jag kommer att läsa utan tar det allteftersom, förutom när det gäller första månaden då det blir Herta Müller eftersom jag läst både Kafkas och Solzjenitsyns bok. Både Condé och Bolaño lockar mig. När det gäller Atwood är jag lite mer kluven, gillar flera av hennes böcker och framförallt den underbara dikten ”Halvhängda Mary” (som jag hört Maj-Gull Axelsson läsa på Bokmässan en gång i tiden). Oryx och Crake har däremot inte lockat mig, men ibland behöver man (jag) en extra knuff.

Östeuropa i Maj:
Franz Kafka (Tjeckien) – Förvandlingen
Herta Müller (Rumänien) – Hjärtdjur
Alexandr Solzjenitsyn (Ryssland) – En dag i Ivan Denisovitjs liv

Mellanöstern i Juni:
Abraham B. Yehoshua (Israel) – Kvinnan i Jerusalem
Suad Amiry (Palestina) – Sharon och min svärmor
Khaled Hosseini (Afghanistan) – Tusen strålande solar

Asien i Juli:
Kiran Desai (Indien) – Bittert arv
Gao Xingjian (Kina) – Ensam människas Bibel
Haruki Murakami (Japan) – Norwegian Wood

Oceanien i Augusti:
Doris Pilkington (Australien) – Rabbit-Proof Fence
Patrick White (Australien) – Tant Theodora
Keri Hulme (Nya Zeeland) – Benfolket

Sydamerika och Västindien i September:
Gabriel García Márquez (Colombia) – Översten får inga brev
Roberto Bolaño (Chile) – Om natten i Chile
Maryse Condé (Guadaloupe) – Färden genom mangroven

Nordamerika i Oktober:
Toni Morrison (USA) – Älskade
Philip Roth (USA) – Envar
Margaret Atwood (Canada) – Oryx och Crake

Afrika i November:
Chinua Achebe (Nigeria) – Allt går sönder
Nadine Gordimer (Sydafrika) – Min sons historia
Tayeb Salih (Sudan) – Utvandringens tid

Västeuropa i December:
José Saramago (Portugal) – Blindheten
Virginia Woolf (England) – Mrs Dalloway
Per Petterson (Norge) – Ut och stjäla hästar

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

