Ett eget rum

april 27, 2009

Tematrio – läsning

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 22:05

temalasningLyran har lyckats igen, hennes senaste tematrio är återigen något som triggar i gång tankar och idéer, inte bara hos mig av döma av gensvaret. De tre böcker hon nämner i sin trio är några som jag också gillar och först tänkte jag ”shit”, vad ska jag ta nu då. Men så spanade jag i bokhyllan och plockade ut ytterligare några favoriter.

 

Hur jag läste böcker och lärde mig att leva är både en extremt fånig titel och samtidigt så sann. En förläggare sade till mig vid ett tillfälle när jag intervjuade henne om bokläsande att ”av en bra bok blir man klok” och jag har lärt mig åtskilligt genom att läsa. Det har Francis Spufford gjort också, böckernas värld har varit en tillflykt men också en utbildning. Den engelska titeln The Child That Books built är dock en aningen fyndigare. Jag hade förmånen att lyssna på honom på bokmässan i samband med att hans bok gavs ut på svenska och han var en rolig och klok engelsman i tweedkavaj som jag blev lite kär i.

Att böcker kan vara en tillflykt skriver Azar Nafisi säkert under, hennes bok Att läsa Lolita i Teheran är både litterärt intressant och samtidigt en beskrivning av kvinnors beskurna liv i en terrorregim. Nafisi är universitetslärare i Teheran på 1990-talet. Hon och hennes man har återvänt från studier och arbete i USA för att leva i det förändrade och vad de trodde förbättrade Iran. För Nafisi så blev livet alltmer kringskuret och till slut så förbjöds hon att arbeta. Hon samlade då sju av sina tidigare kvinna litteraturstuderande i sitt hem och en gång i veckan ägnade sig kvinnorna åt att studera västerländsk litteratur och att diskutera, både litteratur och sina liv. Boken är intressant och oerhört upprörande att läsa, det är ofattbart vad människor utsätts för i bl a religionens namn.

Exlibris, en vanlig läsares bekännelser av Anne Fadiman är en inte helt korrekt titel på en underbar krönikesamling som jag plockar fram med jämna mellanrum för att läsa om några texter här och där och bara njuta av orden och lite avundsjukt läsa texten Antikvarisk prosa där hon berättar om sin present hon fick på sin 42-årsdag av maken (en resa till okänt mål, som visar sig vara ett antikvariat där de tillbringar sju timmar och går därifrån lastade med tio kilo böcker). Roande är det att läsa om beskrivningen när de bestämmer sig för att sammanföra sin böcker efter sex års sammanboende och fem år som gifta.

2 kommentarer »

  1. Nafisi är underbar! En stor läsupplevelse.

    Kommentar av snowflake — april 28, 2009 @ 05:16 | Svara

  2. Jag har väntat på att ngn skulle välja Nafisis bok. Har köpt den, på Snowflakes inrådan, men inte hunnit läsa den ännu.

    Kommentar av Lyran — april 28, 2009 @ 06:23 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

