Ett eget rum

maj 3, 2009

Krimalfabet: A

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 20:42

Paperback lover har påbörjat en alfabetsrunda inom kriminallitteraturen och det känns som gjort för mig och kommer med största sannolikhet att bli en utmaning att ta sig igenom. Jag har dock ägnat den senaste veckan åt en massa annat än surfande så jag hittade denna utmaning först idag. Får boka onsdagarna för det fortsättningsvis.

Kriminalroman jag gillar: Andras plåga av Val McDermid. Det är kanske inte den bok jag tycker bäst om av McDermid men den är definitivt bra. En i serien om Carol Jordan och Tony Hill. McDermid har jag hyllat tidigare, i mitt svar på Lyrans tematrio om deckare.

Kriminalförfattare jag gillar: Rennie Airth har hittills kommit ut med två titlar på svenska om kriminalkommissarie John Madden men till min glädje såg jag hos Adlibris att den tredje är på väg. Den första boken, Mörkrets flod utspelar sig 1921, den andra Blodröd våg (då har John Madden lämnat polisen och blivit bonde) 1932 och den tredje Vinterdöd utspelar sig 1944.  De två första böckerna är grymt spännande deckare som  utspelar sig i efterdyningarna innan första världskriget och före det andra som man anar är på väg.

Kriminalroman jag vill läsa: Just på alfabetets första bokstav så kom jag inte på någon titel utan att söka och hittade då Alla de stillsamma döda av Anna Janson. Jag har läst några av hennes böcker, men inte denna. Dock vet jag inte om jag kommer att läsa den, men den får stå med under A iaf.

1 kommentar »

  1. Rennie Airth har många skrivit om, jag måste ta upp bekantskapen med honom igen. Har bara löäst Mörkrets flod! Häng med imorrn på bokstaven B vetja!

    Kommentar av Paperback Lover — maj 5, 2009 @ 15:11 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

