Ett eget rum

maj 3, 2009

Söderut

Filed under: Utflykter — klotho @ 21:06

Så drog vi då söderut, syster och jag. Vi tog kustvägen ner mot Helsingborg och njöt av ett strålande solsken och vackra vyer från bilen. Väl framme vid Louisiana så kollade vi in uställningen om Max Ernst och det var en helt fantastisk utställning, väl värt en omväg. Tyvärr så pågår den bara till den 1 juni så jag lär inte hinna dit innan dess. Till er som planerar att göra det kan jag bara tipsa om tavlan med ”krokodilen i röd mössa”, som min syster tyckte var söt. När vi gick närmare så var det inte ens en gnutta likhet med en krokodil men jag fick hålla med om att på avstånd och bristande syn så kunde man kanske tro det. Syrran vägrade låta mig fotografera tavlan (p g a risken att bli uppläxad av någon vakt) och vi hittade inget vykort på just den tavlan, vid namn Dream and revolution. Men vi hade rätt kul åt just det faktum att ”krokodilen” hade mössa på sig. Vi tillbringade också en lång stund nere vid strandkanten, och bara njöt av solen och värmen. Det var nästan så att vi ångrade att vi planerat in Köpenhamn…

Efter ett stärkande smörrebröd gav vi oss i kast med det som på kartan såg väldigt enkelt ut, köra in i centrala Köpenhamn till vårt hotell. Det var inte helt enkelt visade det sig och vi fick köra runt en del men vi klarade av det utan att börja skälla på varandra, fräsningar räknas inte. Parkeringen utanför hotellet skulle kosta ca 200 dkk men när vi väl hade parkerat så vägrade syrran att köra till den gratisparkering som skulle finnas i närheten (och det var okej för min del också).

Köpenhamn var soligt och varmt, vi hann med shopping (köpa Pilgrim-smycken på rea och dricka champagne hos Noa-Noa) samt en mycket långdragen måltid på Leonore Christine. Maten var fantastisk, så var också väntetiden på att få maten. Jag vet inte vilket sammanbrott som skett bakom kulisserna och jag är tveksam till att rekommendera stället. Vår första servitris var ett under av sammanbiten tjurighet, men dessemellan var det några trevligare och till slut blev vi kompenserade med vin och efterrätt.

Dagen efter spenderade jag alldeles för mycket pengar, men å andra sidan hade jag en tung kasse kläder med mig hem till Sverige med bara sånt som jag verkligen behövde…eller ja, nästan allt var nödvändigt.

Vi tog brovägen hem, jag har ju åkt tåg över bron men syrran har varken åkt tåg eller bil över den så det var ju lite roligare än att åka tillbaka till Helsingborg och färjan. Färden över fick oss att minnas första gången vi åkte över Tjörnbron (då vi båda var strax över tjugo) och oroade oss för att bron kanske skulle rasa (vi har båda ett märkligt katastroftänkande, det är antagligen genetiskt arv från tidigare generationer eftersom våra föräldrar inte har det).

Tog inte ett enda foto i Köpenhamn, trots att jag nästan lovat min jylländske kollega fotobevis, men jag hävdade att han var tvungen att tro på mitt ord istället.  Får väl scanna kvitton på mina inköp och skicka till honom, men vill  inte ge honom en chock.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

