Ett eget rum

maj 4, 2009

Alexander McCall Smith och hans skotska utflykter

Filed under: Böcker — klotho @ 17:03

På bokrean i februari slank det ner två av McCall Smiths böcker, som inte utspelar sig i Botswana utan i Skottland. Här är huvudpersonen en medelålders dam med filosofi som huvudintresse och sidoinkomst. Isabel Dalhousie bor i Edinburgh, är ekonomiskt oberoende men arbetar deltid som redaktör på en filosofisk tidskrift. Jag har läst både Filosofiska söndagsklubben samt Kärlek, vänskap och choklad. Det är småputtriga böcker om en hyfsat behaglig och trivsam värld. Isabel har sin systerdotter, sina vänner (bl a systerdotterns expojkvän) och sina filosofiska funderingar. Det vore lätt att avfärda böckerna som lättviktig underhållning, men McCall Smith för ändå rätt intressanta filosofiska diskussioner genom sitt språkrör Isabel. Om att val, och valmöjligheter. Funderingar över vilka bevekelsegrunder man använder sig av, för att göra sina val. När eller om det är rätt att ingripa och påverka andra människors val.

Jag har aldrig varit lockad av filosofiska funderingar förrän jag började läsa Milan Kundera och faktum är att både Kundera och McCall Smith använder sig av filosofers tankegångar i sina böcker och i viss mån också diskuterar med läsaren över de val som personerna i texten gör eller avstår från att göra. Det finns passager hos dem båda som tilltalar mitt intellekt och som också får mig att fundera över mig själv och mina val.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

