Ett eget rum

maj 4, 2009

Tematrio – Hembygden

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 16:38

orebroI veckans tematrio  från Lyran skall vi anknyta till vårt ursprung, och som i mitt fall bege mig tillbaka till hembygden. Jag har levt hela mitt vuxna liv i Göteborg, och bara ägnat mig åt återbesök i hemstaden och dess omgivningar.

Min boplats är alltså Närke och uppväxten skedde till största delen i Örebro, även om jag är uppblandad med västgötskt blod. Det finns en hel knippe mer eller mindre kända författare att välja mellan och jag har bl a valt bort Håkan Nesser, Maria Lang, Torsten Ehrenmark och Lars Wivallius m fl för att istället fokusera på nedan triss i herrar.
 
1 Hjalmar Bergman (1883-1931) har gjort flera avtryck i Örebro och hans Markurells i Wadköping är spelad på åtskilliga teatrar i vårt land, även om det har hänt att de plockat bort Wadköping i titeln. Wadköping heter numera det lilla kulturreservat som finns i Stadsparken i Örebro men trots att Bergman förnekade det, så är det svårt att inte misstänka att det var hans namn på hemstaden. Många av hans böcker har filmatiserats, för inte alltför många år sedan så visades Chefen Fru Ingeborg på tv. Jag kommer från min barndom ihåg en fantastisk filmatisering av Farmor och vår Herre. Swedenhielms såg jag på Dramaten, men om jag inte missminner mig så har den också visats på TV. Hjalmar Bergman var en gudabenådad författare. Några av mina egna favoriter ur Bergmans produktion är Flicka i frack och Clownen Jac.
 
2 Jeremias i Tröstlösa är pseudonym för Levi Rickson (1868-1967), han var författare, journalist, visdiktare och kompositör. Hans visor på dialekt är väl det som de flesta närkingar känner bäst till och Tess lördan sjöngs alltid under min skoltid (70-80 tal bör kanske tilläggas). Tyvärr finns det några texter som gjorts om till  ”rikssvenska” och faktiskt ”förfulats”, hittade bl a några exempel när jag letade på nätet.

Numera finns Jeremiasstugan placerad i Wadköping, en bagarstuga från Almby gård som Rickson lär ha använt som bostad och skrivarlya. Inspirerad av Lyran kommer här Ricksons Tess lördan och man inte bara sjunger om ”bugane böljer”, om jag skall beskriva melodin så är det en perfekt beskrivning; den böljar fram.

I bugane böljer går rågfält å vete,
å vågera vaggar på krusiger sjö.
På Lekebergsåsen går korna i bete,
    å skällera pinglar,
    å svalera singlar
i höjda, där molntappar seglar som snö.
    Tralla-lalla-lej . . .
Nu tänker jag på dej.

Fijoln han får hänga på spiken å vänta
tess lördan um kvälln, då får stråktagle gno.
Då går ja te dans mä en skrattande jänta,
    där kvarnbäcken rusar
    å furera susar.
Då går ja te dansen på Lekebergs bro.
    Tralla-lalla-lej . . .
Då dansar ja mä dej!
3 Verner von Heidenstam (1859-1940)är svår att undvika när man ska välja ut tre författare från Närke. Författare och poet, ledamot av Svenska Akademin 1912-1940 och dessutom fick han Nobelpriset i litteratur 1916. Han var en av de främsta företrädarna för ”nittiotalisterna” och bröt med de rådande trenderna realism och naturalism och skrev poesi med romantisk inriktning. Debuten skedde 1888 med diktsamlingen Vallfart och vandringsår.

Heidenstam har jag inte läst i någon större utsträckning skall villigt erkännas, men det slank nog ner en och annan dikt under skolåren. Däremot kan jag rekommendera ett besök på Övralid (som ligger i Östergötland), hans hem från 1925 till 1940. Hans bibliotek är väldigt vackert och han lät binda in böckerna och placera dem så att ljuset från Vättern skulle falla som vackrast på bokryggarna.

5 kommentarer »

  1. Farmor och vår herre är underbar. Visst finns det nån Bergmanbyst eller kanske en hel staty utanflr Nerikes allehanda?

    Kommentar av snowflake — maj 4, 2009 @ 17:37 | Svara

    • Hmm…måste erkänna att du sätter mig på det hala där. Jag tror inte det, vet bara att han bott i huset som barn. Däremot finns en profil i stål av honom i Wadköping och så det konstverk utanför Länsteatern som fick Örebroare att oja sig mer än vanligt. Det är några ”snirkliga figurer” som inte tålde väta (färgen rann vill jag minnas) och jag tror den är tillägnad Bergman.

      Kommentar av klotho — maj 4, 2009 @ 17:47 | Svara

  2. Aha, då minns jag fel. Eller så kanske det står nåt liet huvud inne i huset.
    Inte tåla väta… det är ju helt otroligt. 🙂

    Kommentar av snowflake99 — maj 4, 2009 @ 18:14 | Svara

    • Jag får ringa mamma och fråga om Bergmanstatyer. 🙂 Japp, de fick plocka ner den och sätta på ny färg eller något liknande.

      Kommentar av klotho — maj 4, 2009 @ 18:25 | Svara

  3. Fina tips! Jag läste om herr Markurell i fjol. Och melodin kan jag faktiskt 🙂

    Kommentar av Lyran — maj 4, 2009 @ 19:52 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

