Ett eget rum

maj 5, 2009

Bibliotek och tillgänglighet

Filed under: Böcker,Jorden runt på åtta böcker — klotho @ 18:03

Eftersom månaden maj redan kommit till dag 5 kände jag att det var dags att ta itu med jordenrunt-resan och åtminstone påbörja läsningen av Hjärtdjur, mitt val från Östeuropatrippen. Jag googlade på mitt lilla lokala biblioteks öppettider och hade tur i o m att de hade öppet till kl 1900 idag. Upptäckte också möjligheten att söka böcker i biblioteksbasen. Jag sökte på de närmaste månadernas titlar i jordenrunt-resan och konstaterade att det var inte många av dem som fanns på mitt lokala bibliotek.

Jag kan inte påstå att jag är den optimala biblioteksbesökaren, eftersom jag är en mycket oregelbunden besökare. Jag har bott i min lägenhet i 1 1/2 år och idag var första gången jag besökte biblioteket på torget. Mitt förra hemmabibliotek besökte jag i o f s hyfsat regelbundet, mest för att det låg i vackra lokaler och hade ett litet mysigt självbetjäningsfik där jag brukade ta en kopp kaffe och bläddra i tidskrifter. Jag lånade inte så ofta böcker, eftersom jag brukar sällan komma ihåg att lämna tillbaka böcker i tid och då åka på böter.

Mitt nuvarande bibliotek är omysigt, tråkigt och har rätt kassa öppettider, trots att det ligger rätt bra till på vårt rumphuggna torg. Jag vill ha en ombonad miljö, inte institutionsinspirerade väggar och golv, kan inte folk förstå det (jag är knappast ensam om den åsikten). Kommer fortfarande ihåg det fantastiska trånga stadsbibliotek som fanns i min barndomsstad och hur jag älskade att gå omkring i de olika små rummen. Jag blev så oändligt besviken när det flyttade till stora, säkert bekväma, ljusa lokaler utan minsta mysighetsfaktor inplanerad. Sen kan jag tänka mig att personalen fick betydligt bättre arbetslokaler och det är väl kanske viktigt också.

Bibliotek kan dock vara både räddning och andningshål. När jag var nyinflyttad i Göteborg åkte jag varje vecka till stadsbiblioteket vid Götaplatsen och lånade böcker, läste och fikade. När jag bodde i Düsseldorf gick jag med i ett privat lånebibliotek med ”utländska böcker” d v s titlar på i första hand engelska och franska. Där var jag nog åtminstone var fjortonde dag och lånade filmer, böcker och satt i en fåtölj och läste.

När man hör diskussioner om dagens bibliotek så känns det mer som om det ska vara informationscentraler snarare än bokutlåning. Det är dock en fantastisk service även om den börjar bli alltmer kringskuren och inköpsmöjligheterna mer knapphändiga. Jag antar att det är den typ av service som folk inte kommer att sakna förrän den är försvunnen.

De böcker som förutom Hjärtdjur av Herta Müller följde med mig hem:

Karamellskorna av Joanne Harris

Engelby av Sebastian Faulks

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini (som tillhör juni-trippen jorden runt)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

