Ett eget rum

maj 6, 2009

Året jag föddes som litteraturår – 1969

Filed under: Böcker — klotho @ 21:27

Bokmania skickar en utmaning om att beskriva sitt födelseår ur litteraturens synvinkel och jag är en av dem som antog den.

Jag passade på att inträda i ett helt nytt decennium i år, således är 1969 är mitt födelseår men jag vet inte om jag kan påstå att det var något litterärt höjdarår (månlandning, Woodstock och premiär på Easy rider är nog mer kända företeelser).

Föddes gjorde dock Lukas Moodysson (som debuterade som poet och romanförfattare innan han blev regissör) och Stian Hole, norsk barnboksförfattare. Även Erlend Loe och Marie Darrieussecq (vars bok Suggestioner var en mycket speciell läsupplevelse vill jag minnas) är jämngamla med mig.

Dog gjorde Jack Kerouac, Ture Nerman och Leonard Woolf.

En massa litterära priser utdelades till en hel hög män:

Nobelpriset i litteratur gick till Samuel Beckett

Booker prize till P H Newby (här bara misstänker jag att det är en man)*

Pulitzer fiction prize till N. Scott Momaday (samma sak här)*

Gustaf Fröding-stipendiet fick Tage Danielsson

Nordiska rådets litteraturpris fick Per Olov Enqvist och han fick också Litteraturfrämjandets stora romanpris

Nils Holgersson-plaketten fick Bo Carpelan

Litteraturfrämjandets stora pris gick till Werner Aspenström

Ferlinpriset däremot gick till Sonja Åkesson

Johannes Edfelt valdes in i Svenska akademin (han efterträdde Erik Lindegren och när Edfelt avled ersattes han av Horace Engdahl)

Nya böcker var Gudfadern av Mario Puzo, Mord på Allhelgonadagen av Agatha Christie och Slakthus 5 av Kurt Vonnegut, Vid nödläge av Elsa Grave

 F ö så börjar Pippi Långstrump sändas i tv med Beppe Wolgers som Pippis pappa.

 

*= Jag kollade upp dem och de var båda män.

 

 

2 kommentarer »

  1. Det har ju hänt massor, tycker jag.

    Kommentar av Bokmania — maj 7, 2009 @ 14:16 | Svara

  2. alizée blonde leaked

    Året jag föddes som litteraturår – 1969 | Ett eget rum

    Trackback av alizée blonde leaked — juni 21, 2014 @ 15:04 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

