Ett eget rum

maj 6, 2009

Inte värt besväret

Filed under: Böcker,Jorden runt på åtta böcker — klotho @ 16:34

Började läsa i Karamellskorna av Joanne Harris och Engleby av Sebastian Faulks. Båda är författare som jag tror att jag gillar, men när jag rannsakar mitt minne så har jag faktiskt aldrig slutfört en genomläsning av någon av deras böcker. Jag kommer inte göra det med de här heller.

Började läsa i Engleby och det verkade, om inte lovande så åtminstone intressant men Faulks lyckades inte väcka mitt intresse. Huvudpersonen Englebys monolog gör mig uttråkad och inte ens efter mitt vanliga beteende, bläddra i mitten och kolla in slutet ville jag fortsätta läsa i den (så jag slutade på sidan 73 av 315) och det är annars ett knep som har fungerat på andra böcker.

Tog mig an Karamellskorna av Joanne Harris, en fortsättning på Choklad (som jag inte heller tog mig igenom, men däremot såg jag filmen…). Jag har haft En doft av apelsin i min ägo men den blev aldrig heller utläst så den rensades ut till glädje för någon Emmaus-fyndare (kan jag åtminstone hoppas på).  Karamellskorna utspelar sig i Paris, dit Yanne ”rymt” med sin dotter och ytterligare en dotter i magen. Där träffar de på Zozie de l’Alba, en kvinna som tar lätt på andras ägodelar och identiteter. Boken är skriven med ett omväxlande berättarperspektiv (Yanne, dottern Anouk och Zozie, kanske fler?) och det var inte helt lätt att hålla koll vem som outar sin tankar i respektive kapitel. Här funkade det inte heller med att bläddra i mitten och läsa slutet.

Kanske är jag för otålig, men livet är för kort för att slösas bort på tråkiga böcker. Ikväll ska jag ägna mig åt Herta Müller, eftersom hon ingår i Jordenrunt-resan så är det nog större sannolikhet att jag tar mig igenom den, även om jag inte skulle uppskatta den till fullo men det återstår att se.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

