Ett eget rum

maj 6, 2009

Krimalfabet: B

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 08:44

Så har då Paperback lover kommit till alfabetets andra bokstav, B, och här kommer mina val!

Kriminalroman jag gillar: Brandbilen som försvann av Sjöwall&Wahlöö. De tio böckerna i serien om Martin Beck och hans kollegor är inte bara deckare utan också en tidsspegel som är kul att titta i. Första gången jag läste några av böckerna, i de tidiga tonåren, så gillade jag dem inte. Förstod inte fullt ut den livssyn som de hade utan tyckte mest att Martin Beck var en tråkig typ. Någon gång i de sena tjugoåren så läste jag om dem (hittade dem i pocket på en bokrea för 19,50 styck och köpte alla tio böckerna) och när jag vuxit till mig (mognat?) så uppskattade jag dem så mycket mer.

Kriminalförfattare jag gillar: Den första boken av Christa von Bernuth inköptes på Landvetters flygplats, jag var på väg till Tyskland och då kändes det ju passande att läsa en tysk bok (hmm…på svenska…) Det gjorde att jag läste bok nummer tre först (Då blev du tyst) före bok nummer två (Otro) i serien om kriminalkommissarie Mona Seiler. Sen köpte jag också nummer ett (Rösterna). Jag lyssnade på Christa von Bernuth på bokmässan 2008 där hon bl a berättade om sin senaste bok, Inre säkerhet, som är helt fristående. Hon hade döpt huvudpersonen, polisen, i boken till Martin Beck som en hommage till just Sjöwall&Wahlöö och det heter han i den tyska utgåvan. I den svenska utgåvan så föredrog förläggaren att döpa om honom till Martin Berg… Inre säkerhet är en spännande och bitvis riktigt otäck bok om DDR-tiden och människorna som försökte överleva där.

Kriminalroman jag vill läsa: Det här kommer bli den svåraste biten gällande de flest av alfabetets bokstäver. Efter förslag på Bossen (lät inte helt lockande), Begravningar är farliga (läst), Blind gudinna (också läst) så hittade jag Blood safari av Deon Mayer. En sydafrikansk författare som introduceras på svenska med boken Död i gryningen (som finns med på min önskelista hos Adlibris). Troligen så inväntar jag väl den svenska översättningen, Blodig safari (?).

2 kommentarer »

  1. Vilken rolig grej med Martin Beck, men vad dumt att han blev Berg. Är det Maj Sjöwall som säger stopp månntro? Eller filmrättigheterna på nåt vis.

    Kommentar av snowflake99 — maj 6, 2009 @ 09:00 | Svara

    • Enligt författaren så var det den svenske förläggaren som tyckte att det inte passade…men man vet ju inte vad som ligger bakom det. Beck är ju inget ovanligt tyskt efternamn ur den synpunkten hade det funkat tycker jag. (Almlöf/Svensson eller något mer ”svenskt” hade ju verkat mer malplacerat i en bok som utspelar sig i DDR)

      Kommentar av klotho — maj 6, 2009 @ 11:04 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

