Ett eget rum

maj 7, 2009

Europeer är vi allihopa?!

Filed under: Samhället i stort och smått — klotho @ 12:08

Det är inte alltid som jag känt mig som europé och delaktig i Europa under alla år jag bott i Sverige men under de år som jag tillbringade i Tyskland så ändrades min fokus från Sverige till just Europa. I mitt fall blir det kanske extra tydligt eftersom jag har kontakt med folk i de flesta länder i Europa om inte dagligen så varje vecka. Det arbetet har fortsatt i Sverige och förutom de kollegorna som sitter bredvid mig så har jag mina arbetsrelationer med kollegor utanför Sverige.

Att jobba i en koncern med kontor i alla europeiska länder (och världen över förallandel) är kul men också frustrerande för även om rutiner skall vara liknande inom koncernen så finns det gott om lokala avvikelser, kanske framför allt i kynnet. Med risk för att förolämpa fransmän så citerar jag en av mina (svenska) kollegor: ”Fransmän – ät deras mat, drick deras vin, älska med dem men jobba för guds skull inte med dem!”  Det finns gott om stunder då jag håller med. Vad sägs om följande svar på en begäran om expresstransport: Det är för långt bort och blir för dyrt. Väldigt omtänksamt av min franske kollega men det var inte det min kund ville höra.

Tyskarna däremot och holländare är mer pragmatiskt inriktade och koncentrerar sig direkt på att lösa transporten och tar betalt för det. En portugisisk kollega däremot svarade bara ”vi är portugiser, vad är brådskan?” när jag meddelade att kunden saknar sitt gods och vill ha det omgående. När jag replikerade att det var den portugisiske kunden som var upprörd så fick jag till svar: Varför då, han är ju portugis! Jag är inte riktigt säker på hur allvarlig han var men jag kände att jag inte hade så mycket att tillägga i egenskap av svensk.

Det sympatiska med sydeuropeer dock är att klockan 12.00 stänger kontoret för lunch och öppnar två timmar senare. Det kan dock vara rätt frustrerande också. Vare sig tyskar eller holländare är mycket för en regelrätt lunch och vid ett besök i Sverige av en holländsk kollega gjordes det stora ögon åt alla lunchätare ute på stan. En holländare äter oftast en macka på kontoret, eller någon friterad snabbmat vid någon av de olika stånd/hytter som finns utplacerade framförallt i närheten av stationer (buss/tåg).

Danskar är ungefär som holländare, fast ännu mer affärsinriktade. Jag undrar om det är det gamla vikingablodet som gör sig gällande? Erövring till varje pris? En svensk står sig rätt slätt mot en tuff dansk med KRONOR och VINST för ögonen. Engelsmännen på sin lilla ö är oföränderligt artiga men ger sig sällan i diskussioner. Polacker är smidiga och charmerande.

Icke att förglömma är olika högtidsdagar och s k röda dagar här och var i Europa. Fransmän har skilt väldigt tydligt mellan stat och kyrka och har inte ens ledigt på långfredagen. I Tyskland så har katolikerna i de södra delarna av Tyskland (från Ruhrområdet och nedåt) mer helgdagar än protestanterna i norra Tyskland. Engelsmännen firar inte 1 maj, däremot måndagen efter 1 maj…

 Spanien är väldigt mycket för lokala festiviteter som gör att Katalonien kan vara stängt en dag, men Madridområdet jobbar på som vanligt.

Sverige stänger ner sin verksamhet i juli, men då fortsätter spanjorer, fransmän och italienare att jobba på. När sen svenskarna kommer tillbaka från semestern så går det inte att få tag på ”nån” i sydeuropa, och de förlänger gärna semestern en bit in september. Fast det luckras upp mer och mer, och till slut så blir vi kanske européer allihopa?!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

