Ett eget rum

maj 10, 2009

Tre av fyra- norsk jazz

Filed under: Musik — klotho @ 18:34

A ringde mig på jobbet i fredags förmiddag och frågadeom jag var upptagen fredag eller lördagkväll. Båda svarade jag, för jag misstänkte att hon tänkt fråga om vi skulle gå på bio och jag behövde städa och förberade middagen inför M2:s besök med övernattning på lördag. Det var dock inte bio A hade på hjärtat utan konsert på Nefertiti och då kändes mitt kategoriska nobbande inte så kategoriskt längre. En film kan man ju se vid ett senare tillfälle, det går iofs att göra med konserter också men det är inte lika lätt eller ibland inte ens möjligt.

Ett norskt jazzband, In the Country, skulle spela och tja, det var inte så att jag tänke ”wow!”, men efter några timmars funderingar så sade jag att jag skulle hänga med. Det är jag väldigt glad för det var en häftig upplevelse men cool, skön jazzmusik som både triggade och bedövade mina sinnen. Trummisen (eller jag vet inte om man kan kalla honom batterist för det var inte bara trummor han använde sig av) var en ekvilibrist av oanad karaktär. Han experimenterade med ljudkällorna på ett sätt som var en fröjd att lyssna på. Sen var han en söt gosse (varför ser alla så unga ut nuförtiden?) som gav en trevlig vy.

P2 spelade in konserten så det finn ju chans att lyssna på den igen. Enda nackdelen var att jag inte riktigt hade planerat in en alltför sen kväll och A skulle med sitt tåg så vi fick gå innan konserten tagit slut. A fick köpa det enda exet (CD) som Nef hade tillgängligt, eftersom vi givetvis inte kunde invänta bandets försäljning.

Det som var tråkigt för bandet och Nef, men rätt bekvämt för oss, var att det inte på långa vägar var fullsatt så det var lätt att få sittplats (t o m min favoritplats).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

