Ett eget rum

maj 11, 2009

Tematrio – omläsning

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 08:31

tematrio

Så har Lyran kommit på ytterligare en tematrio, den här gången med tema omläsningar.  Jag gillar att läsa om böcker, böcker blir ju som ens vänner som kan både trösta och roa. För de som ifrågasätter omläsningar brukar jag fråga om de bara lyssnar på en låt en gång eller tittar på en tavla en gång. Jag läser om deckare också, för det kan lika gärna handla om att jag gillar formuleringar på några rader. Har jag tråkigt och inget jag egentligen känner för att läsa så kan jag plocka ut ett gäng böcker ur bokhyllan och läsa om favoritstycken.

 

1 Kamratfesten av Dorothy Sayers är troligen den bok jag läst flest gånger, från första gången för nästan trettio år sedan till senaste omläsningen nu i år. Jag läser inte alltid om hela boken utan kan plocka fram olika favoritavsnitt och läsa om dessa rader. I o m att jag läst den i olika skeenden av mitt liv så har jag också tolkat romanen på olika sätt. Kamratfesten är den tredje av fyra böcker om Harriet Vane och Lord Peter Wimsey (Oskuld och arsenik, Drama kring ung dansör och Lord Peters smekmånad och jag läser om dem också men inte lika frekvent som Kamratfesten). Jag hade otroligt svårt att förstå Harriet Vane och hennes avståndstagande och ständigt nej-sägande till hans frieri under min tonårstid, men allteftersom jag mognade kunde jag mer och mer förstå Harriets bevekelsegrunder. Det är också den boken (och Merri Viks Lotta-böcker) som inspirerade mig att läsa litteraturvetenskap, även om det blev Göteborg och inte Oxford som blev mitt lärosäte.

 2 De åttas hemlighet av Katherine Neville hittade jag i en rea-låda under en semester på Öland för hmm…tjugo år sedan och den har jag läst åtskilliga gånger sen dess. Den är uppdelad i tre delar, dels berättelsen i nutid (1972) om dataexperten Catherine Velis som får i uppdrag att åka till Algeriet och göra ett projekt för OPEC, dels berättelse om nunnan Mireille under franska revolutionen och sedan insprängda berättelser om Newton, Voltaire och andra och alla söker de efter de åttas hemlighet. Ibland läser jag bara kapitlen om Catherine och ibland dem om Mireille.

 3 Sommargästerna av Lise Nörgaard inköptes på en bokrea, också det x antal år sedan och den läser jag om när jag vill ha kul. Det är en sanslöst rolig satir om det danska samhället och dess fördomar. Nörgaard driver med både medelklassen och den akademiska överklassen med humor och känsla för det absurda.

17 kommentarer »

  1. Vilka bra val, 1 och 2. Det är sällan man träffar på någon som har läst just De åttas hemlighet. Jag brukar tipsa folk som gillade da Vinci-koden att läsa den. Jag har läst den ett par gånger på engelska också, men konstigt nog är den inte lika bra då. Den svenska översättaren måste verkligen ha gjort ett bra jobb 😉

    Trean har jag inte läst, men någon som läser om Sayers och gillade De åttas hemlighet borde veta vad hon talar om, så jag ska lägga den på minnet.

    Kommentar av Vixxtoria — maj 11, 2009 @ 09:56 | Svara

    • Du är nog den första läsaren av De åttas hemlighet som jag träffat på. 🙂
      Sommargästerna är helt annorlunda, den är från 1980-talet. Men Nörgaard är väldigt rolig, jag har läst Volmer av henne också (som jag också rekommenderar även om jag inte läst om den mer än ett par gånger) och hon är även medförfattare till Matador.

      Kommentar av klotho — maj 11, 2009 @ 10:59 | Svara

      • Du har kanske läst ”the magic circle” av Neville också? Mig veterligen finns den inte på svenska, men nu för tiden går det ju så lätt att skicka böcker kors och tvärs över jordklotet 🙂 Den är väldigt mycket i samma stuk som ”De åttas hemlighet”. Hon har också skrivit en tredje som heter ”A calculated risk”, men den har jag inte läst. Ska beställa den och göra det nån gång.

        Jag ska kolla upp Nørgaard, jag hade aldrig hört hennes namn förut, men så är jag inte så inläst på dansk litteratur som jag borde vara. *glad för tipset*

        Kommentar av Vixxtoria — maj 11, 2009 @ 17:24

      • Nix, har bara läst De åttas hemlighet. So many books, so little time! Men är den i klass med De åttas hemlighet så är den värt ett försök. Jag är väldigt svag för böcker som utspelar sig under olika tidsperioder, förutom De åttas hemlighet så Byats De besatta en klar favorit. Den borde ha varit med på listan också…

        Kommentar av klotho — maj 11, 2009 @ 19:57

      • Mmm. De besatta. Den är bra! Vad tycker du om filmatiseringen? Har du sett den? Jag brukar tycka den är rätt okej, om jag inte precis läst om boken. (Dvs när jag har handlingen lite luddigt i minnet, så gör det inte så mycket att hälften utelämnats i filmen.)

        Kommentar av Vixxtoria — maj 11, 2009 @ 20:44

      • Oj! Den har jag missat! Det får jag göra någonting åt. Filmatiseringar är luriga, dock tyckte jag att Varför deppar Gilbert Grape och L A Konfidentiellt var bra filmatiseringar. Sen finns det förfärliga varianter som Andarnas hus.

        Kommentar av klotho — maj 11, 2009 @ 20:48

      • Exempeln på förskräckliga filmatiseringar kan göras lång. ”Jerusalem” tycker jag till exempel blev förfärlig. Men Ronja Rövardotter är rätt bra 😉

        Jag kanske skulle läsa Andarnas hus, förresten, om du garanterar att den är bättre än filmen, för den tycker jag inte var något vidare.

        Kommentar av Vixxtoria — maj 11, 2009 @ 21:04

      • Jag hade extremt svårt för Meryl Streep där, när hon fladdrade omkring i vida chiffongblusar och skulle verka ung och kvittrig. Jag gillade Andarnas hus som bok men Allende är ojämn som författare. Kan nog bara säga att jag gillar Andarnas hus, Eva Luna och Eva Lunas berättelser. Har inte sett Jerusalem och avstår nog nu. Håller med om Ronja.

        Kommentar av klotho — maj 12, 2009 @ 06:40

  2. Här var det idel intressanta nyheter för mig.

    Kommentar av Lyran — maj 11, 2009 @ 10:53 | Svara

  3. Jag tycker väldigt mycket om Lise Nörgaard, jag också. Jag har ett par av hennes böcker och Matador…. den har jag sett om och om igen….

    Kommentar av Ingrid — maj 11, 2009 @ 11:28 | Svara

    • Egentligen så har jag minst koll på Matador faktiskt, men hon är onekligen berättare med en syrlig ton. Det som fastnade från boken om Volmer var beskrivningen av Volmer själv som ”sillföda”. 🙂

      Kommentar av klotho — maj 11, 2009 @ 12:30 | Svara

  4. Kamratfesten, yay!!!

    Kommentar av snowflake99 — maj 11, 2009 @ 17:06 | Svara

  5. och minns du beskrivning av hans öra – när de åker i den där båten och alla spelar Love in Bloom? Det där örat, det är så väl beskrivet och hur de båda förstår att nu har det hänt.

    Kommentar av snowflake99 — maj 11, 2009 @ 17:59 | Svara

    • …han andas häftigare…oj, det är erotik av högsta klass! 🙂 När han köper hundhalsbandet åt henne och säger att han aldrig fått ge henne något och hon replikerar ”bara mitt liv” och det slutar med att han får köpa schackspelet. (Ja, jag är avslöjad, jag kan den praktiskt taget utantill.)

      Kommentar av klotho — maj 11, 2009 @ 20:00 | Svara

      • Men ändå kan han inte låta bli att pruta. 🙂

        Och sen när Harriet blivit attackerad och han står och håller i halsbandet…
        Oj oj.

        Kommentar av snowflake99 — maj 11, 2009 @ 21:33

      • Oj oj! 🙂

        Kommentar av klotho — maj 12, 2009 @ 06:41

  6. […] Kamratfesten, Mördande reklam och Lord Peters smekmånad. Ett eget rum beskriver Kamratfesten fint här. ————————- Läs även andra bloggares åsikter om […]

    Pingback av Krimalfabetet – D « snowflakes in rain — maj 22, 2009 @ 07:10 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

