Ett eget rum

maj 12, 2009

Midvinterblod

Filed under: Böcker — klotho @ 11:49

Jag köpte Midvinterblod av Mons Kallentoft i februari och började läsa några rader i den, men blev inte fångad så den hamnade i en bokhög. I helgen så sorterades bokhögarna och så mycket som möjligt trycktes in i bokhyllan eller i högen som hamnar i limbo aka källaren.

Jag fick höra från flera håll att denna bok var fantastiskt bra, men jag håller inte riktigt med där. Den har en intressant intrig med den döde mannens tankar som s a s svävar genom boken, men boken är väldigt spretig med alla dessa människors tankar som pluppar upp här och där för att göra ett inlägg och sen inget mer. Jag tycker nog att Kallentoft kunnat rensa lite i tankefloran.

Malin Fors är ”hjältinnan” i boken och en komplex sådan men avpassad till de rådande trender att vara polis, ensamstående morsa och med komplicerat sexliv samt en tillhörande väl fungerande och trygg kollega.

Storyn är obehaglig men ibland lite luddig. En man hittas hängd med tydliga tecken av att ha blivit torterad och en av spaningsidéerna är att han har varit ett offer i ett blot.  Den är dock en bra beskrivning av hur samhället behandlar kufar och socialt avvikande människor. I jakten på mördaren/mördarna så vindlar polisarbetet åt alla håll och kanter och just den delen känns också väldigt bra beskriven, själva polisarbetet (inte för att jag har någon erfarenhet av det, men det känns trovärdigt :)).

Kallentoft har skrivit ytterligare två böcker om Malin Fors och Linköpingspolisen och jag kan nog tänka mig att läsa dem, men isåfall så lånar jag nog dem.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

