Ett eget rum

maj 13, 2009

Krimalfabet – C

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 10:59

Så har  Paperback lover kommit till alfabetets tredje bokstav, C, och här kommer mina val!

Kriminalroman jag gillar: Crackjakt av Val McDermid är den tredje boken i serien om privatdetektiven Kate Brannigan. Den kom ut 1996 (1994 i England) så den har några år på nacken. Jag upptäckte dem när de de tre första fanns i pocket och gillade den tuffa Kate skarpt.  Sen har Val McDermid utvecklats och jag har följt hennes författarskap med stor förtjusning.

Kriminalförfattare jag gillar: Amanda Cross är en relativt okänd storhet i Sverige ( jag har dock nämnt henne här) och jag har hittills fått tag på två av hennes romaner samt att hon finns representerad med en novell i en deckarantologi av Jan Broberg: Kvinnans list som är utgiven av Ebfa. Hjältinnan heter även här Kate, men är en professor i  engelsk litteratur på ett universitet i New York. Amanda Cross riktiga namn är Carolyn Gold Heilbrun och som sin hjältinna undervisade hon  i engelsk litteratur (på Colombia) men höll karriären som deckarförfattare hemlig.

Kriminalroman jag vill läsa: Child 44 av Tom Rob Smith skrev Paperback lover om under B (Barn 44) och jag blev definitivt sugen att läsa denna bok.

1 kommentar »

  1. Du får läsa på engelska då så får vi se vad vi tyckte sen 🙂

    Kommentar av Paperback Lover — maj 15, 2009 @ 09:10 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

