Ett eget rum

maj 18, 2009

Balkongbilder 18 maj

Filed under: Balkong — klotho @ 18:41

DSC00076Jag har på gränsen till ömma moderskänslor för min dill, jag har ju frösått den alldeles själv och tuktar den med jämna mellanrum.

Den kinesiska gräslöken användes i en gurksoppa men gillades inte av M1. Rosmarinen har förgyllt ugnsrostade grönsaker och timjan fanns i lördagens fisksoppa. Dragonen som visade sig vara en lång jäkel kommer att hamna i sällskap med fläskytterfilé imorgon. Dillen däremot får växa till sig lite innan användning.

DSC00079Sockerärtorna sträcker sig så sakta uppåt (frösådda!) och jag är lite orolig för att det inte får tillräckligt med sol. Men än så länge har de klarat sig bättre än förra årets luktärtor på samma plats.

 

 

 

 

DSC00078Japp, det är aubergine! På min balkong. Vännen G kom med den igår och idag har jag surfat runt på odla.nu för att läsa in mig på aubergineplantor, kändes aningen stressande för de verkar vara hyfsat känsliga av sig. De är alltifrån butiksstora till tummestorlek och jag hoppas verkligen de kommer att frodas. Frågan är bara, kan jag plocka den stora? (De ska ju inte bli för stora för då är de ju bara fröiga och svampiga inuti).

 

 

 

 

DSC00074Penséer visade sig vara den stora överraskningen, ovanligt tåliga och de fullkomligt älskar den plats som tusenskönan dissade så kraftigt. Det blir bara nya knoppar hela tiden.

 

 

 

 

DSC00075Sally Nelly fortsätter att blomma (sju utslagna blommor) och verkar trivas tillsammans med tomatplantan Totem.

  

 

 

 

 

 

 

DSC00077Djungeldelen av balkongen. Jag skall flytta in den rosa blomman inomhus och låta basilika flytta ut (tog en liten omväg hem och åkte till Rödby handelsträdgård och spanade på växter, köpte dock bara en basilikaplanta).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

