Ett eget rum

maj 18, 2009

Tematrio – Norge/Sverige

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 17:22

temasvenorI veckans tematrio är det grannsämja som talar, Lyran låter norrmännen uttala sig om svenskar och vice versa.

Mitt förhållande till norsk litteratur är väl av blandad karaktär, jag är väldigt förtjust i Anne Holts böcker, tycker om Karin Fossum och Jo Nesbö när det gäller detektiva insatser. Jag har läst Margit Sandemos Sagan om Isfolket, och Knut Hamsuns Svält och Sigrid Undsets Kristin Lavransdotter, men ingen av dem hamnar i min tematrio.

1 Det blir Henrik Ibsen på ettan. Den första pjäs jag såg, som tonåring, var Ett dockhem med Malin Berg som Nora på Länsteatern i Örebro och jag minns den fortfarande. Sen dess har jag både sett och läst flera av hans pjäser och Vildanden t o m på norska. Hedda Gabler var en av de första pjäserna jag såg på  Stadsteatern i Göteborg när jag flyttat hit och gillade den inte. Jag förstod inte alls Hedda. För ett par år sedan såg jag pjäsen på Stadsteatern i Stockholm, regisserad av Alexander Mörk-Eidem och med Helena af Sandeberg som Hedda och då kunde jag inte ens komma ihåg varför jag ogillat den föreställning jag sett tidigare. Helena var en superb Hedda! Henrik Ibsen är en gudabenådad dramatiker och väl värd att läsas också. Har även besökt hans hem/museum i Oslo och det kan rekommenderas.

2 Anan Sing och Natalie Norman och deras bok Stormskaparen, som jag hittade av en slump för några år sedan. Jag vet inte om det har blivit några fler av deras deckare på svenska, men enligt baksidestexten på denna så bor de båda i Oslo och har uppmärksammats för sina deckare (pluralis!). De blandar in psykologi och livet som invandrare i sina deckarberättelser. Stormskaparen är en ruggig historia om ett barns bortträngda minnen och uppoffrande föräldrar.

3 Jag avslutar med en tuff brud som fick kämpa hårt för sina tankar och idéer, Amelie Skram. Hon föddes i mitten på 1800-talet i Norge och skrev nästan enbart om sina egna erfarenheter som kvinna. Hon gifte sig som 18-åring med en betydligt äldre man och hennes upplevelser av det äktenskapet ligger till grund för boken Constance Ring (som f ö Björnstjerne Björnson ogillade så till den milda grad att han skrev till henne ”jag är besviken och förargad att du av din man fick lov att ge ut den”). Tyvärr var det inte bara Björnson och andra män som ogillade hennes romaner och idéer, även kvinnor ogillade hennes frihetskamp för kvinnor. Ja ja, är man förvånad? Om Constance Ring skrevs det att den var oanständigare än Zolas Nana och det mest fasansfulla med boken var att den beskrev om erotik och kvinnors erotik och att det var en kvinna som skrev det. Jag har bara läst Constance Ring (och jag var arg när jag läste den) men hon har också skrivit andra böcker med kvinnonamn samt två böcker om sinnesjukhus i Köpenhamn (självbiografiska de med) samt en romansvit som heter Hellemyrsfolket.

4 kommentarer »

  1. Tack för tips. Jag är visserligen deckartrött, men Sing och Norman kanske man skulle testa då, om man springer på dem. Amelie Skram har jag läst om, men inte av. Låter som något jag skulle gilla att läsa vid tillfälle. Åt Björnsons kommentar vet man knappt om man ska skratta eller gråta.

    Kommentar av Vixxtoria — maj 18, 2009 @ 18:23 | Svara

    • Jag kan väl inte påstå att den är så sensationell att du behöver leta upp den. 🙂 Men den var helt okej med en taxichaufför från hmmm…ja, nu kommer jag inte ihåg varifrån han var men troligen Iran/Irak eller något grannland, som detektiv.

      Kommentar av klotho — maj 19, 2009 @ 06:34 | Svara

  2. Det var länge sedan jag läste pjäser, men jag minns att jag älskade Vildanden. Amelie Skram belv jag mycket nyfiken på.

    Kommentar av Lyran — maj 19, 2009 @ 08:45 | Svara

    • Med tanke på dina läsvanor så skulle jag tro att du kommer att gilla eller åtminstone finna Amelie Skram intressant.

      Kommentar av klotho — maj 19, 2009 @ 18:42 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

