Ett eget rum

maj 21, 2009

Gemensamma favoriter och aversioner

Filed under: Böcker,Mat — klotho @ 06:49

Det finns några saker jag delar med respektive systerson, passionen för läsning med den äldste och passionen för hallongrottor med den yngste (samt aversion mot russin med den yngste).

Jag har introducerat dem båda till Manga, med resultat att den äldste läst lillebrors seriebok också och nu senast så fick storebror första boken om klanen Otori av Lian Hearn, Över näktergalens golv och lillebror fick hallongrottor.

Har själv läst de tre första böckerna om Otori och tyckte att de var fascinerande och när storebror ville ha lästips kändes detta som ett steg på väg efter Eragon. Storebror hann till sidan femtio men glömde tyvärr boken hos moster. (Lillebror tog däremot en snabbraid i köket efter att jacka och skor var påsatta och slet med sig den sista hallongrottan.)

Eftersom jag och min syster är uppvuxna i landet ”milimeterrättvisa” så praktiserar jag det även med mina systersöner och därför blir det ett passande bokinköp till lillebror också, för han läser han också, med intresse, men inte riktigt med samma glöd.

Världens godaste hallongrottor kan man baka från ”Konditorns bästa” av Signe Maria Bengtsson. Den boken är min ”bibel” i kakväg och jag tycker nog att den är strået vassare än Sju sorters kakor.

DSC00091Hallongrottor samt min nyinköpta basilika som inte lämnat köksbänken för balkongen ännu. Kanske idag.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

