Ett eget rum

maj 21, 2009

Krimalfabet – D

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 15:45

D-dagen har redan passerat men här kommer mina val i Paperback lovers krimalfabet:

Kriminalroman jag gillar: De dödas ljus är den andra boken om kriminalinspektör Logan McRae av Stuart MacBride. Jag har läst de tre första och väntar på mitt postpaket med den fjärde. I De dödas ljus har McRae blivit omplacerad till ”klantskallegruppen”, då han fick bära hundhuvudet vid ett tillslag som gick snett. McRae är en rätt klassisk polishjälte som är rättrådig, men ändå kan tänka sig att rucka på reglerna. Han är den gode som råkar illa ut men som kommer tillbaka, kanske inte höljd i lagerkransar men i stånd till att återta sina positioner. Stuart MacBride fixar till en bra blandning av kriminalitet, relationsdrama och miljöskildringar. Skottland är ett land med många bra deckarförfattare och MacBride hör definitivt till dem. 

Kriminalförfattare jag gillar: Jeffrey Deaver och hans böcker om Lincoln Rhyme, eller ja Rhyme i sig är ju rätt trist. Det uppvägs av det persongalleri som han omges av i de olika böckerna. Tyst gisslan var nog den första boken jag läste (där figurerar inte Rhyme) och den tyckte jag var grymt bra. Han har ofta rätt sanslösa scenario i sina böcker och när man tror att man har lösningen inom räckhåll så ändras förutsättningarna helt. Lite lurigt men för en luttrad läsare av deckare så är det uppfriskande.

Kriminalroman jag vill läsa: Dödens ansikte av Cody McFadyen är en fristående fortsättning på Shadow man. Jag vill minnas att jag tyckte Shadow man var hyfsad, tillräckligt hyfsad för att jag ska vilja läsa Dödens ansikte (men jag väntar till pocketsläppet för ev köp).

2 kommentarer »

  1. Jag känner inte till nån av de här, men MacBride låter intressant. Skotskt är alltid värt att titta närmare på!

    Kommentar av snowflake99 — maj 22, 2009 @ 07:14 | Svara

    • Han rekommenderas varmt! Hans senaste ligger på mitt köksbord och lockar, men jag ska försöka spara den till flygresorna nu i veckan. Däremot så har jag läst en debutant från Minotaurs förlag, Elly Griffiths Flickan under jorden och den rekommenderas inte. Mer utläggning i ämnet kommer senare.

      Kommentar av klotho — maj 22, 2009 @ 20:22 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

