Ett eget rum

maj 22, 2009

En ny komponent

Filed under: Böcker,Film — klotho @ 20:18

Jag frågade min kollega vad hon trodde jag skulle göra när jag kom hem. Öppna paketet från adlibris eller avsluta plocket/städningen från igår. Hon flinade och satsade inga pengar på en så given häst. Men när jag kom hem från affären med bokpaketet under armen så låg Filter på hallgolvet och var helt oemotståndlig (det dröjde flera timmar innan bokpaketet blev öppnat) så jag hamnade på balkongen med några kex och läste om mannen som gestaltar Iprenmannen i reklamfilmerna. Ett sådant fascinerande människoöde.

Jag skummade artikeln om grisarna men sparar läsningen till ett annat tillfälle (nästa nummer kommer inte förrän i slutet av juli så jag försöker sprida ut läsupplevelserna), däremot så läste jag texten om Lars von Trier och hans nya film Antichrist, som blev utbuad i Cannes. Jag kommer ihåg hur von Trier knockade mig med (de första delarna) av Riket. Jag blev nog lite förälskad i mannen med den bisarra hjärnan (en svaghet som jag odlar, förtjusningen i märkliga hjärnor). Sen kom Breaking the waves och den var så fruktansvärd. Vi såg den på Capitol, M2 och jag och jag har aldrig förr eller senare suttit i en biosalong där folk har snyftat så mycket. Jag tror inte det fanns en tjej som inte höll huvudet lågt och gick ut ur salongen med röda rinnande ögon. Jag kommer ihåg hur M2 och jag gick allén framåt, stumma tills M2 utbrast: Vilken fruktansvärd film! Jag tyckte ändå om den tills jag läste i en intervju att det var Stellan som ändrade förutsättningen för stripakten, von Trier hade i manus att Emily Watson skulle göra den. Det ändrade ganska radikalt förutsättningarna och mina känslor för filmen.

Så kom då Dancer in the dark med Björk och återigen blev jag förförd, men den här gången var offrandet lättare att förstå. Dogville var också på flera sätt en fantastisk filmupplevelse samtidigt som det var en film om en kvinna i förnedring. Även om hon ser till att skaffa sig upprättelse/hämnas så kan jag inte låta bli att undra över von Triers uppvisningar i kvinnlig förnedring och underkastelse.

Idioterna valde jag bort och jag känner mig inte lockad av Antichrist heller. Enligt artikeln i Filter är det en bild av von Triers privata inferno och jag föredrar att inte veta något om det. För det handlar väldigt mycket om kvinnors undergång och underkastelse.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

