Ett eget rum

maj 23, 2009

En snabb vända till Kungälv…

Filed under: Balkong,Böcker,Utflykter — klotho @ 15:14

…tog sex timmar och blev inte som vi planerat men slutresultat blev ändå lyckat. Jag frågade M2 om hon skulle följa med till loppisen i Kungälv som jag frekventerar någorlunda regelbundet och hon hämtade upp mig strax före 10.00. Väl där så visade det sig att de hade stängt, eftersom det är Kristi himmelsfärd (vilket vi borde ha begripit eftersom det är Erikshjälpen vi skulle besöka). Nåväl, vi bestämde oss för att fika som planerat på vandrarhemmet, men väl där så visadet det sig att de inte öppnade sitt café förrän den 1 juni. Ridå! Vi beslöt oss för att ta en extra sväng (stannade till på Bräckboden) och åkte via Ytterby till Kornhalls färja för att se om den antikhandlare M2 besökt för flera år sedan möjligen hade öppet. Vi hittade ingen skylt.

På Sävevägen inåt stan så stannade vi dock till vid en plantförsäljning som jag fått tips om. Gott om vackra blommor, men jag nöjde mig med en liten buske krusbladig persilja (och hoppas den inte har samma vilda växttendenser som slätbladig!) och M2 fyllde på med purjolök och några blommande växter (men hon har trädgård).

M2 erinrade sig att det skulle ligga ett trevligt café med hantverksförsäljning på väg till flygplatsen och vi hade inget att förlora så vi letade upp stället, Säveby hantverksgård tror jag det heter (men jag är inte helt säker) och väl värt ett besök. Plantor till försäjning där med så M2 köpte några fler medan jag behärskade mig. Det visade sig att de även hade en loppis som vi spanade in. Ja, jag gjorde mer än så och handlade också. Hittade nämligen en golvlampa som passar perfekt vid läsfåtöljen i sovrummet (nytt tyg till skärmen ska dock införskaffas) samt en bok av Leif Davidsen, Den troskylidge ryssen, som känns sisådär efter 60 sidor.

Vi åt varsin bit av en smaskig päron- och ingefärspaj med vaniljsås samt delade på en bit drömkaka, lika god den. Kollade även in hantverksförsäljningen och marmelad och kak/brödförsäljningen (kontakt betalning krävs, vilket gjorde att jag inte förköpte mig).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

