Ett eget rum

maj 24, 2009

Var är Jane Eyre?

Filed under: Böcker — klotho @ 07:03

När jag först hörde talas om Jasper Fforde och hans roman/deckare Var är Jane Eyre? så verkade den oerhört lockande. Jag gillar ju böcker som trasslar in sig lite extra i litterära sammanhang. Jag köpte boken på engelska medan jag fortfarande bodde i Düsseldorf, men kom aldrig längre än ett par sidor i den. Flera år senare fick jag ett ryck (bokmässan 08 tror jag) och köpte den på svenska eftersom jag inte kom ihåg att jag köpt den på engelska och den dessutom låg nedpackad så den syntes inte heller (så nu står de två böckerna där, sida vid sida, utan att prata med varandra). Jag började i den svenska boken och konstaterade efter några sidor att Fforde nog var överskattad och frågade mig hur kul den egentligen var. Jag lade boken åt sidan och långt senare åkte den in i bokhyllan och försvann in i mängden.

Vid min senaste städning/resning av bokhyllan hittade jag den och konstaterade att jag inte läst den. Sittandes på en pall med böcker i högar på golvet omkring mig började jag läsa, och läsa och läsa. Till slut blev det för obekvämt på pallen så jag lämnade de övriga böckerna åt sitt öde och slängde mig i soffan. Jag behövde uppenbarligen en lång inkörningsperiod till denna bok.

Det är en halvmärklig sci-fihistoria (fast är inte alla sci-fihistorier lite märkliga?) som utspelar sig i på 1980-talet i England, men i en värld där Krimkriget fortfarande pågår och där det finns specialstyrkor som hanterar de ärenden som är för kvalificerade för den reguljära polisen, SO 27 är litteraturroteln. Där jobbar Torsdag Nesta, en kvinna i yngre medelåldern som inte kommit över sina händelser i Krimkriget, som gjorde henne till hjälte och där hennes bror dog med nedsolkat minne och där hon lämnade sin stora kärlek i vrede.

Torsdag är litteraturspanare och får i uppdrag att ta reda på vem som stulit originalmanuset till Martin Chuzzlewit av Charles Dickens. Brottsplatsen visar sig vara den renaste som Torsdag sett och tjuven/tjuvarna har inte ens hamnat på bild på övervakningskamerorna. Allteftersom Torsdag nystar i inbrottet blir hon också alltmer personligt inblandad eftersom hjärnan bakom stölden är en man från Torsdags förflutna. Den stora fasan uppstår när det visar sig att tjuvarna tagit sig in i handlingen (i originalmanuset) och dödat en av karaktärerna i Dickens roman. Det resulterar i att karaktären försvinner från alla böcker. Litteratur är på dödligt allvar i denna tid och folkstorm skapas, ännu värre blir det då det visar sig att någon kidnappat Jane Eyre. Torsdag misstänker att skurken är densamme och ger sig ut på jakt, både i bokens handling och i sin egen verklighet. Samtidigt så brottas hon med demoner från det förflutna, och försöker hålla reda på en försvunnen tidväktare till far och en förvirrad farbror, också han på vift.

Jag kapitulerade en bit in i handligen och bestämde mig för att gilla den. Den är en underhållande drift med litteraturen, samtidigt som det är fascinerande att läsa om den besatthet litteraturen utgör för så många i det samhälle Ffordes skriver om. Boken är ganska rörig (man ska inte lägga ifrån sig den för länge) och blir absurd i vissa delar men den är kul och jag vill definitivt läsa den nästa om Torsdag Nesta och hennes äventyr som litteraturpolis.

1 kommentar »

  1. Jag tycker den var småkul sådär. Vet inte om jag kommer att kasta mig över någon Jasper Fforde när jag ser en.

    Kommentar av kontakt — maj 27, 2009 @ 19:40 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

