Ett eget rum

maj 27, 2009

Samlingar som tar plats och de som inte tar någon plats all

Filed under: Böcker,Utflykter — klotho @ 17:29

DSC00120En dubbelexponering vid sittplatserna vid disk A38 på Frankfurts flygplats där jag tillbringade drygt två timmar sent tisdag kväll.

Jag har två olika typer av samlingar, dels böcker som jag vill äga (inte bara läsa) och antal olika flygplatser jag besökt (med Frankfurt blir det 22 flygplatser totalt).

Det fascinerande är att båda dessa relativt harmlösa (i mitt tycke) samlingar triggar/provocerar väldigt många människor. Kommer nya bekantskaper hem till mig blir det ofelbart diskussioner om mängden böcker och hurudvida jag ”läst allihopa?”, i de fall det är likasinnade så handlar det mer om att scanna innehållet och hitta likheter och tips. För de som kanske inte riktigt har den läsbesattheten blir det snarare så att de inte klarar av att urskilja enheter ur massan. De gånger jag nämnt att jag samlar på flygplatser (som en kul icke-skrymmande hobby) har alla gånger utan undantag resulterat i att folk sätter igång och börjar räkna på fingrar och tår hur många flygplatser de själv har besökt/passerat. Inte en enda har artigt mumlat ”jaha” för att sen diskret byta samtalsämne…

3 kommentarer »

  1. Ingen drabbas av dåligt självförtroende för att ha besökt för få flygplatser. De som har högkulturella intressen får ofta klä skott för andras mindervärdeskomplex.

    Kommentar av kontakt — maj 27, 2009 @ 19:37 | Svara

  2. Haha, jag reagerade också så! ”Flygplatser, få se nu hur många jag kan skrapa ihop.” Kan ha att göra med det du skrev ovan om längtan som jag också känner igen mig i, att längta ut och resa.
    Bokhyllor fungerar som magneter på mig, det är fysiskt omöjligt att inte gå fram och börja pillra.

    Kommentar av snowflake — maj 29, 2009 @ 10:26 | Svara

    • Kontaktsport: Tja, jag antar att just flygplatser är en absurd hobby som folk i allmänhet inte reflekterar över men när de väl får det så är det oemotståndligt…

      Snowflake: Se där! 🙂 Håller med om bokhyllor, det roligaste är när man känner igen en ”besläktad själ”.

      Kommentar av klotho — maj 31, 2009 @ 18:11 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

