Ett eget rum

maj 27, 2009

Tematrio – utomämnes

Filed under: Tematrio — klotho @ 17:55

temautomVeckans tematrio skall handla om det vi kan tänkas vilja berätta om oss själva. Jag har valt att låta min blogg vara anonym genom att inte nämna var jag heter, var jag arbetar eller vad familj och vänner heter. Sen kan jag berätta om mer eller mindre privata händelser, om var jag bor och vad jag framförallt ägnar min fritid åt. Faktum är att det inte är speciellt många av mina vänner och bekanta som vet om att jag bloggar. De som vet om att jag bloggar läser mina texter och uppdaterar sig med vad som händer i mitt liv och min tankeverksamhet och kommenterar, men inte på bloggen utan när vi hörs eller möts.

1 Jag längtar ofta och längtar bort. Längtar till en speciell plats eller speciellt land, att få besöka platsen och förhoppningsvis få uppleva det som jag längtat efter. Island var ett sådant land, som jag längtat till sen jag var barn och min upplevelse av Island gick i uppfyllelse. Det var så underbart som jag drömt om. Irland, som jag fortfarande inte besökt är också ett land jag längtar till samt Buenos Aires och Krim. Oftast är det namn och berättelser från böcker som triggat min fantasi.

2 Jag har oftare blivit uppraggad i affären, som kassabiträde (i åldern 22-28) i matvarubutik, än vad jag någonsin blivit på krogen. Vad är det med män och deras ”snabbköpskassörskor”? T o m blivit igenkänd som ”min kassörska” femtio mil från butiken av en förtjust kille i 30-årsåldern. Min kompis bara gapade av förvåning över att han kom fram och började prata med oss. (Jag hälsar fortfarande på människor som handlade i den butik jag jobbade i för femton år sen.)

3 Jag älskar att vara Moster, japp med stor bokstav i början. Kan inte erinra mig att mina systersöner någonsin tilltalat mig med mitt förnamn. När min syster fick sitt första barn så blev det en oerhört viktig markering för oss båda att jag blev moster. Eftersom våra föräldrar förlorat en syster var i unga år så har jag växt upp utan både mostrar/fastrar och morbröder/farbröder och min roll som Moster är att vara ”den där galna mostern” men också hon som finns där, som en bonus och som extra trygghet.

2 kommentarer »

  1. Jag måste erkänna att jag blev lite avundsjuk, jag hade också en älskad moster, men har tyvärr ingen till dottern. Och det måste vara fantastiskt att få vara en så betydelsefull person, utan att behöva uppfostra 😉

    Kommentar av Lyran — maj 27, 2009 @ 21:31 | Svara

    • Fast uppfostran finns ju där ändå, mina normer och värderingar finns ju där, och även den mer alllmängiltiga delen s k ”hyfs”. 🙂 Jag har ju synpunkter, som t ex åldersgräns på dataspel där jag inte är lika vidsynt som deras föräldrar. Vid ett besök i en dataspelsbutik kommenterade den äldste helt sakligt ett av spelen: ”det skulle jag inte få av dig Moster, för det är 16-årsgräns”. Helt rätt, det skulle du inte, svarade jag.

      Kommentar av klotho — maj 31, 2009 @ 18:08 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

