Ett eget rum

juni 6, 2009

EU-val och demokrati

Filed under: Samhället i stort och smått — klotho @ 17:38

Idag berättade en kompis att hon inte tänker rösta i EU-valet, att hon inte bryr sig. Jag höll tyst, även om jag blev skitförbannad. Jag känner min kompis väl och vet hur hon är, hon klagar ganska mycket men är inte villig att anstränga sig för att få en förbättring. Hon kommer inte att rösta, men hon kommer att klaga. Hon är också tjejen som klagar på facket och att de inte gör någonting. Hon klagar också på att hon inte har fått någon löneförhöjning sen hon bytt tjänst och det är tredje året nu som hon bara har fått standardtilldelning, men hon vill inte bråka och vill inte prata med facket…

Vi har pratat om det här tidigare och hon vet vad jag anser, vilket är att man har ett eget ansvar. Är du missnöjd med din lön så måste du ju säga det och ifrågasätta chefens lönesättning samt ha argument för varför du anser att du ska ha högre lön.

Är du missnöjd med facket, bli aktiv själ och gå in och påverka. Är du missnöjd med politiken som förs, bli aktiv i ett parti.

Jag gnäller också, och jag är passiv medlem i facket (även om ett medlemsskap i en fackförening för mig är en markering för solidaritet, där svaga röster ska få hjälp att höras). Jag är inte aktiv i ett politiskt parti, men jag röstar (dock inte i kyrkovalet måste erkännas).

Är du inte nöjd  med informationen som ges, leta reda på mer själv. Jag blir faktiskt vansinnig på folk som sitter på sin bak och gnäller och vägrar ta dem på allvar. Ansvar är ett underskattat ord i dagens samhälle skulle jag vilja hävda.

Gå och rösta!

2 kommentarer »

  1. Absolut ska vi gå och rösta, men allt är inte en informationsfråga. Strukturen måste även den vara tillgänglig och äga legitimitet för medborgaren.
    http://awickedone.wordpress.com/2009/06/06/eu-val-eller-il-faut-aimer-l´etat/

    Kommentar av awickedone — juni 6, 2009 @ 17:48 | Svara

    • Det är klart att det inte enbart är en informationsfråga, men jag är helt enkelt trött på att människor gnäller och vill få allting serverat. Allt ska ske med minimal ansträngning för den egna individen. Med risk för att verka reaktionär så är det knappast ett beteende som skapade fackföreningar och medborgarrättsrörelser.

      Kommentar av klotho — juni 6, 2009 @ 18:04 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

