Ett eget rum

juni 6, 2009

Krimalfabet – F

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 21:37

F som i författare har Paperback lover kommit till (D som deckare är ju redan passerad) och här kommer mina val:

Kriminalroman jag gillar: Fruktan är mitt vapen av Alistair MacLean. Jag vet inte riktigt vad det säger om mig, men introduktionen i deckarvärlden gick via Alistair MacLean och Agatha Christies böcker och jag har läst väldigt många om inte riktigt alla av dem båda. Stereotyper var och en på sitt sätt. Fruktan är mitt vapen är en väldigt klassisk MacLean, med den karge ensamvargen som är ute för att hämnas sin familjs död och gör det på ett spektakulärt sätt.

Kriminalförfattare jag gillar: Marcello Fois skriver om  amatörpoeten och advokaten Bustianu, som blir inblandad i deckargåtor i 1890-talets Sardinien. Jag har läst den tredje boken som heter Den andra världen och kan rekommendera den, om man vill ha deckare som går utanför de gängse ramarna (som väl iofs väldigt många deckare gör nuförtiden).

Kriminalroman jag vill läsa: Flickorna i Villette av Ingrid Hedström. Den här gången behövde jag inte anstränga mig så mycket för att leta efter bok med passande titel som jag vill läsa. Jag läste Hedströms förra och första deckare, Lärarinnan i Villette och gillade den så jag ser fram emot denna.

2 kommentarer »

  1. Åh, Flickorna i Villette står i bokhyllan och bara väntar och väntar.

    Kommentar av Paperback Lover — juni 10, 2009 @ 11:29 | Svara

    • Det är ju faktiskt flera veckor sedan som jag beställde böcker, kanske dags igen… 🙂

      Kommentar av klotho — juni 10, 2009 @ 11:41 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

