Ett eget rum

juni 6, 2009

Tematrio – Mammor

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 21:29

temamor

Sent omsider kommer mitt inlägg om mammor i litteraturen, Lyrans senaste tematrio. Även om mina rader inte blir nedskrivna förrän nästan en vecka efter att Lyran skickat ut temat på nätet så har jag faktiskt funderat lite över just mammor i litteraturen och hur de gestaltas. Är mammor bara snälla bullbakande kvinnor eller vidriga monster som i boken ”Pojken som kallades Det”? Jag har försökt hitta lite olika mammor och kom fram till följande:

1 Mor Courage av Bertholt Brecht, som skrevs i Sverige under hans landsflykt. Mor Courage är  en pjäs och den utspelar sig under det trettioåriga kriget, där en markenteriägarinna gör sitt bästa för att klara sina barn levande genom kriget men misslyckas totalt. Det är nästan tjugo år sedan jag läste pjäsen så jag har inte helt klara minnen av den, men jag minns att jag blev väldigt berörd när jag läste den.

2 Mamman i Skattkammarön av Robert L Stevenson. Jag har en hel serie böcker som heter Barnens bästa med allt från rim och ramsor till berättelser om kända och okända personer från hela världen. En av berättelserna beskriver hur Skattkammarön kom till. Stevenson var en sjuklig man som inte klarade av att vara alltför fysiskt aktiv. Han skapade en skattkarta och en berättelse runt den för sin styvson, som ville ha en berättelse ”utan kvinnor”. Det fick han också, Jims mamma finns med i de första sidorna men sedan är boken helt befriad på mödrar och kvinnor överhuvudtaget. Jag tar med henne här bara för att poängtera bristen på kvinnor i äventyrsberättelser.

3 Mamman i Deon Mayers deckare Död i gryningen. Deon Mayer är en ny bekantskap för mig och jag gillade hans bok, Död i gryningen, som är den första som är översatt till svenska. I den boken så möter vi ex-polisen Zatopek van Heerden och hans demoner men också hans mamma, som tar ovanligt stor plats i boken som en oerhört sympatisk kvinna som uppfostrat sin son på egen hand (maken och fadern dog tidigt). Hon är omtänksam men lägger sig i sonens liv utan hans vetskap men också en tuffing. I en väsentlig scen i boken finns det en panikartad sekvens där mammans hem blivit invaderad av skurkar och van Heerdens ångest över att mamman har blivit skadad/dödad är påtagligt och jag skulle vilja säga rart skildrad.

2 kommentarer »

  1. Intressanta alternativ, och visst är ofta just frånvaron av mammor och kvinnor mycket påtaglig.

    Kommentar av Lyran — juni 7, 2009 @ 08:05 | Svara

    • Det är faktiskt något som irriterade mig i unga år, eftersom jag alltid gillat att läsa äventyrsromaner och dylikt men saknat identifikationsobjekt. Jag brukade dock fantisera om böckerna och placera in ett passande alter ego, betydligt vildare än vad jag var i verkligheten. 🙂

      Kommentar av klotho — juni 7, 2009 @ 09:19 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

