Ett eget rum

juni 7, 2009

Jorden runt – Mellanöstern

Filed under: Böcker,Jorden runt på åtta böcker — klotho @ 07:19

kartamarginal

Några dagar in i juni har det blivit och resan till Mellanöstern påbörjades i maj med läsning av Tusen strålande solar, om än inte avslutad ännu. Lyrans val av böcker den här månaden är alla nya val för mig, även om jag håller på att läsa Yehoshuas bok Den befriade bruden. Tanken är att jag skall läsa alla tre valen samt klara av Den befriade bruden under juni månad. Vi får väl se hur det går, men man måste ju ha ambitioner!

Afghanistan har varit en vit fläck i mitt litterära landskap, känner bäst till det genom nyhetsbevakning och två västerländska kvinnors beskrivning, Åsne Seierstads Bokhandlaren i Kabul och Deborah Kopaken Cogans Shutterbabe. När det gäller böcker från Israel och Palestina så är det väl också si och så med kunskaperna, men boken Ett annat Israel: min resa över den judisk-arabiska gränsen av Susan Nathan var oerhört intressant och gav mig helt nya insikter i den judisk-arabiska konflikten. Jag har också läst en deckare av någon av makarna Kellerman (kommer faktiskt inte ihåg vem av dem och eftersom jag lånade boken finns den inte i min bokhylla) som utspelar sig i Israel där även där konflikten mellan judar och araber är väldigt tydlig och en del av intrigen. Däremot har jag läst några böcker om Libanon och den fantastiska Läsa Lolita i Teheran av Azar Nafisi. Jag planerar även att utnyttja M1:s kunskaper och bokhyllor om så behövs eftersom hon har ett lidelsefullt intresse för Mellanöstern och böcker därefter.

Mellanöstern i Juni:
Abraham B. Yehoshua (Israel) – Kvinnan i Jerusalem
Suad Amiry (Palestina) – Sharon och min svärmor
Khaled Hosseini (Afghanistan) – Tusen strålande solar – påbörjad

Jorden runt – allmän information

2 kommentarer »

  1. Ja så klart man ska ha ambitioner! Jag hoppas ockå hinna läsa en del utöver listan, t ex Nafisi.

    Kommentar av Lyran — juni 7, 2009 @ 08:06 | Svara

    • För att inte tala om den ”vanliga bokhögen”! Nåja, en får göra så gott en kan.

      Kommentar av klotho — juni 7, 2009 @ 09:20 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

