Ett eget rum

juni 7, 2009

Söndag = gödningsdag

Filed under: Balkong — klotho @ 09:40

Min balkong och växterna där har blivit sorgligt försummad de senaste dagarna. Nödtorftigt men inte tillräckligt vattnad och inte ompysslad alls. Vilket också märks, på slokande blommor. Jag hoppas dock på en återhämtning.

Solen har retsamt skymtat men sedan gömt sig bakom gråa moln och det finns en viss varning i luften om regnskurar. Jag har tryckt fast en ”balkonglåda” för två krukor i fönsterkarmen (för basilika och oregano), men för att det ska fungera så kan jag inte stänga igen fönstret. Vi får se hur det funkar med väderleken.

Jag bestämde mig för att ha söndagar som gödningsdagar, eftersom det då skulle bli en gång i veckan och jag förhoppningsvis skulle komma ihåg det. Det är tredje söndagen jag gödslar (häller gödningsmedel i vattenkannan) och det har funkat bra hittills. Min klematis som varit hängig och stannat i växten har fått några teskedar benmjöl i jorden, får se hur Nelly mår av det.

DSC00126Mina små ”vinterväxter” som står på den undre blomsterhyllan frodas trots sällsynt vattning (eller tack vare?) och nu har en av dem fått små söta rosa blommor. Jag är förstummad.

 

 

 

DSC00127Blomsterbönorna fortsätter att söka sig mot nya höjder.

 

 

 

 

 

 

 

DSC00129Likaså sockerärtorna, som börjat få sina första knoppar.

 

 

 

 

 

DSC00128

Totem har fullt med lovande blommor på sina grenar. Det är också den enda tomatplantan som inte har behövt stagas upp, den är stabil av sig själv med en rejält tjock stam.

 

 

 

 

 

 

 

DSC00130Men någonstans finns det en kommunikationsmiss. Jag är alldeles säker på att Savant (i förgrunden) skulle vara en busktomat, men här liknar den mer en stör än en buske. På väggen ovanför sockerärtorna hänger en ledsen fuchsia, men jag hoppas att den kommer återhämta sig. Den blev upphängd idag efter att ha stått på det lilla bordet i väntan på min ork för att skruva.

Saknas gör heliotropen, den står i köket i väntan på att skruvdragaren ska bli så laddad att den orkar göra ett nytt hål i väggen.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

