Ett eget rum

juni 8, 2009

Det ligger olästa högar…

Filed under: Böcker — klotho @ 21:05

…här och var i lägenheten, t o m böcker som jag längtar efter att läsa men just nu orkar jag inte. All min energi och hjärnaktivitet går på högvarv på jobbet och hem kommer jag som en urlakad trasa. Jag läser ändå, men jag läser om Mary Stewart, nu senast Månspinnerskorna och Josephine Tey, just nu Mord i kö. Det är ord, men de kräver inte så mycket av mig eftersom jag redan följer kända stigar (texter).

2 kommentarer »

  1. Jag känner igen det här – det är dags för semester nu! (Jag börjar min idag!)

    Mary Stewart’s Månspinnerskorna minns jag för den vackra sägnen om månens faser. Jag undrar om hon hittade på den eller om det verkligen är en myt – har inte stött på den ngn annan stans.

    Kommentar av lustigkulle — juni 9, 2009 @ 00:45 | Svara

    • Själv ser jag fram emot midsommar eftersom jag tagit ledigt torsdagen. En ”aptitretare” i väntan på de tre veckornas ledighet i mitten/slutet av juli.

      Det är nog det som jag gillar med Stewarts böcker, referensen till myter som känns så självklar för karaktärerna. Det finns en annan bok som utspelar sig på Kreta, har glömt namnet på den men där är det väldigt mycket diskussion om Stormen och även om delfiner.

      Kommentar av klotho — juni 9, 2009 @ 06:38 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

