Ett eget rum

juni 8, 2009

Tematrio – Danmark

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 20:47

temadanmarkDanska är möjligtvis begripligt för sydboende svenskar, men det är inte lätt för oss andra. Å andra sidan så händer det att mina danska kollegor tycker att jag pratar obegripligt, men vi försöker hanka oss fram på någon form av skandinaviska.

Veckans tematrio från Lyran går i danskens tecken och man ska välja ut en bok eller författare så jag blandar lite.

1 Mustafas kiosk av Jakob Martin Strid är en högt älskad bok av både moster och systersöner. Det är vanvördiga ramsor (som iofs haltar lite i svensk översättning) med tillhörande underfundiga och ibland väldigt vackra bilder. Jag har läst den för dem sen de var små knoddar (4 och 6 år) och det händer fortfarande att de bläddrar i den vid den aktningsvärda åldern av 10 och 12 år. Strid är tecknare, som har sin egen seriestrip i Politiken men har också gett ut tre barnböcker.

2 Frank Jaeger får vara med för han är den ende danske författare som jag läst på just danska. För skams skull eftersom jag  fick en av hans böcker (av en svensk som ägnade sina studier åt det danska språket). Får väl erkänna att jag inte kommer ihåg så mycket av boken, men det är nästan femton år sedan jag tragglade mig igenom den så det må väl vara hänt. Jaeger var bibliotekarie men övergick så småningom helt till att skriva böcker, han skrev både romaner, lyrik och radiopjäser.

3 Dorrit Willumsen har jag bara läst några enstaka dikter, men hon har även skrivit en knippe romaner, och  skrivit om  Mme Tussaud och Herman Bang. Hon beskrivs som en efterföljare till Dorothy Parker (som är en personlig favorit så jag borde kanske läsa mer av Willumsen) och som gudmor till den ”nya danska kvinnolitteraturen” som kom på 1970-talet.

2 kommentarer »

  1. Efterföljare till Parker låter ju intressant. Elak och rolig alltså?

    Kommentar av snowflake — juni 8, 2009 @ 21:32 | Svara

    • Tja, inte för att jag fick de vibbarna av de få dikter jag läste, men som sagt, får väl försöka utöka läsandet. 🙂

      Kommentar av klotho — juni 8, 2009 @ 21:38 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

