Ett eget rum

juni 8, 2009

Vägens riddare

Filed under: Bilen — klotho @ 10:51

Igår kväll vid 23.00 så protesterade min bil så eftertryckligt att det blev totalstopp, vid ett trafikljus hyfsat centralt i Göteborg. Den hade hoppat och segat sig fram och slocknat vid tidigare stopp vid tidigare trafikljus men den här gången ville den inte starta. Efter en djävulsk arbetsvecka och en helg som gått i återhämtningens tecken så var detta inget slut jag ville ha. Först fick jag ringa nummerupplysning till telefonnumret till försäkringsbolaget, därefter ringa försäkringsbolaget för att kolla vad som ingick i min försäkring och därefter till bärningsfirma. Då gick äntligen min stress ner till en mer hanterlig nivå, först genom en en sansad och förnuftig man på deras call center och därefter ett telefonsamtal från bärgningskillen, som var lika sansad och förnuftig han. Jag antar att det  ingår i anställningskraven hos bilbärgare. När han väl kom fram till mig så grejade* han lite med bilen och konstaterade att han aldrig stött på detta problem hos en Skoda, det brukar vara vanligare hos Audi…

Till slut konstaterade han att jag kunde köra hem men att jag skulle lämna in bilen på verkstad. Jag dubbelkollade med honom två gånger om han verkligen var säker på att jag skulle kunna ta mig hem och kände att jag fick be om ursäkt eftersom det verkade som jag misstrodde honom. Han förstod mig sade han och svarade att ”du har mitt mobilnummer och jag jobbar hela natten så ring om det strular”.

Jag kom hem, utan några som helst problem eller konstiga läten och kunde även ta mig till jobbet men verkstaden hade inte tid förrän fredag så jag hoppas jag kommer hem igen idag  och så blir det cykel resten av veckan. (Nu kan jag inte skjuta fram cyklandet längre)

Två gånger har jag behövt ha hjälp av bärgare och båda gångerna, i helt olika städer, så har jag haft turen att träffat på sympatiska män som klarat av att lugna en hysterisk (eller ja, stressad iaf) kvinna.

Vid båda tillfällena (den första gången på en motorväg) så var det inte en enda medbilist som stannade och frågade om jag behövde hjälp. Nu senast så var enda reaktionen på en bil med varningsblinkers och varningstriangel ett tutande på att bilen var i vägen.

*= när jag trixade så reagerade bilen öht inte.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

