Ett eget rum

juni 10, 2009

Att göra sina egna misstag och vådan av att läsa för många deckare

Filed under: Samhället i stort och smått — klotho @ 20:56

När ska man våga släppa taget? Min kollega och jag pratade rätt mycket om det idag, apropå att hennes dotter fyller femton år. Jag som tvekar över att låta min äldsta systerson (11,5 år) åka tåg ensam trettio mil till mig. Det är inte det att han inte skulle klara av det, för det skulle gå alldeles utmärkt, utan vad som skulle hända om någon bestämmer sig för att göra honom illa. Jag har alldeles för livlig fantasi och läst alldeles för många deckare om vad som kan hända oskyldiga människor, barn och vuxna.

Min kollega och jag pratade om hur vi själva varit som tonåringar, jag åkte till exempel utomlands för första gången som sextonåring, till Rimini, med min sextonåriga tjejkompis. Våra mammor hade nog inte släppt iväg oss om de känt till Rimini, men å andra sidan var vi inga vilda flickor och de italienare vi träffade var rara och harmlösa, eller nästan harmlösa iaf. 

Man kan kanske kalla det tur, för det beror inte på överdriven försiktighet, att jag eller mina tjejkompisar inte råkade ut för obehagligheter utan snarare om folk som brydde sig, både på tågluffarresor och andra resor. Fast jag har förutom Rimini aldrig sökt mig till de värsta partyställena och inte heller supit bort omdömet. Jag har hört en del skräckhistorier från tjejkompisar jag fått i vuxen ålder, om hur de undkommit med blotta förskäckelsen i vissa fall och är bara tacksam över att jag klarade mig.

Idag är det både ett öppnare och samtidigt tuffare samhällsklimat. Det är väl tankar som alla tidigare generationer tänker, men med dagens it-samhälle så finns det många vinster men också många fallgropar. Jag har väl aldrig varit så vuxen och så oövervinnerlig som tonåring, jag minns att man nästan med förakt såg på den äldre generationen för de förstod ”ingenting”. Inte vidden och djupet av de känslor en tonåring hade i sitt hjärta. Jag är ganska så övertygad om att de flesta tonåringar har de tankarna idag också, om de inte mår alltför dåligt.

Visst behöver alla människor göra sina egna misstag, men man vill ju inte att det ska bli dyrköpta sådana. Jag misstänker att det är ett dilemma som man aldrig blir helt fri från, för samtidigt kan man inte överbeskydda halvvuxna människor från livet.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

