Ett eget rum

juni 10, 2009

Krimalfabet – G

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 11:36

Så var det då dags för alfabetets åttonde bokstav i Paperback lovers krimalfabet, bokstaven G:

Kriminalförfattare jag gillar: Jason Goodwin är engelsman och historiker, han har studerat bysantisk historia vid Cambridge, och även publicerat böcker i ämnet. Han har också fotvandrat till Istanbul med sin fru, men troligen utan de fyra barn de har åstadkommit. Jag har läst två av hans deckare, som utspelar sig i mitten av 1800-talet i Istanbul och har en eunuck som detektiv, Yashim. Jag gillade dem båda (Eunuckens gåta* och Ormstenens gåta), för det är både  spännande deckare men ger också inblickar i Turkiets historia.

Kriminalroman jag gillar: Gåtan på Granliden av Torsten Sandberg ingår i Bonners serie Kriminalklassiker och inköptes på någon bokrea, mest för att jag är lite svag för äldre deckare. Sandberg var journalist och skrev fyra pusseldeckare med journalisten Stellan Werne i huvudrollen. Han var dock ett helt okänt namn för mig innan jag hittade denna bok, men räknas till de bästa svenska deckarförfattarna och följer den anglosaxiska deckartraditionen. Gåtan på Granliden utspelar sig på ett pensionat i Värmland och utspelar sig på 1930-talet. Jag fascineras nog mer av beskrivningarna av tidsepoken än av själva deckargåtan.

Kriminalroman jag vill läsa: Gamarna av Maria Küchen kan jag faktiskt tänk mig att läsa, har inte läst något av henne tidigare så hon är en okänd storhet för mig. Är hon något att lägga pengar på?

* En kass översättning av titeln.

3 kommentarer »

  1. Alla tre var nya för mig, fast jag har faktiskt läst en ungdomsbok av Küchen som var väldigt bra. Sång till en fjäril hette den. Vill gärna läsa Gamarna.

    Kommentar av Paperback Lover — juni 10, 2009 @ 14:15 | Svara

  2. Jga har läst ett par Küchen som jag tyckte var bra. En heter Lycklig hora, och jag tror att det var en liten serie på tre. (Inte en riktig serie, men de hängde lite grann ihop i alla fall, har jag för mig.)
    Hon är helt klart värd att provas!

    En intressant grej är att hon plötsligt blev kristen för några år sen. Det har tydligen inte tagits väl upp i vissa kulturkretsar.

    Kommentar av snowflake — juni 12, 2009 @ 15:25 | Svara

    • Jag kommer ihåg att jag läste en artikel om henne, apropå den bok med kristen tema som hon skrivit (som jag inte kommer ihåg vad den heter), tror det var i Femina. Jag har börjat med bibilioteksbesök igen så jag får väl spana efter hennes böcker där till att börja med.

      Kommentar av klotho — juni 13, 2009 @ 08:42 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

