Ett eget rum

juni 13, 2009

Biblioteksbesök och dess konsekvenser

Filed under: Böcker — klotho @ 12:24

Mitt bidrag till bibliotekens inköp av nya böcker (eller kaffekassan?) blev 144 kr den här gången. Fyra böcker som var försenade 16 dagar. Ja ja, jag är knappast förvånad över mig själv även om jag är lite irriterad. Det är onödigt slarvigt och en av anledningarna till att jag slutade låna böcker på biblioteket, för jag ägnade mig åt återkommande bidrag till bibliotek istället för att köpa böcker och dessutom få behålla dem.

 Med en lämmels envishet rusade jag direkt mot avgrunden efter inlämningen av de försenade böckerna och lånade nya böcker, på ett helt annat bibliotek i ett område jag aldrig besöker. Mitt eget kvartersbibliotek hade nämligen inte vare sig Sharon och hans svärmor eller Kvinnan i Jerusalem. Efter att ha plockat åt mig de två titlarna strosade jag runt och hittade flera andra böcker som jag lånade:

Ett utsökt mysterium av Ellis Peters

Mordboken och Nätet av Jonathan Kellerman

Damasceno Monteiros förlorade huvud av Antonio Tabucchi

Imamens fall av Nawal El Saadawi

Om blickar kunde döda av Eileen Dreyer

Jag fick ”sommarlån” på dessa böcker, de ska vara tillbakalämnade senast den 3 augusti och det är min ambition att lyckas med det. Jag är som alltid full av ambitiösa planer…

2 kommentarer »

  1. Jag klarar inte heller riktigt av bibliotekslån längre. Mitt läsande har väl blivit lite mindre förutsägbart och mer luststyrt.

    Kommentar av kontakt — juni 16, 2009 @ 09:17 | Svara

    • Jag har ju gett mig i kast med ett nytt försök att närma mig biblioteken, får se hur det utfaller.

      Kommentar av klotho — juni 16, 2009 @ 20:55 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

